Ralat : entry pada Tuesday Nov 4 ada kesilapan sedikit. Dulu aku tertulis (7:30) yang bermaksud surah ke-7 , ayat 30. Sebenarnya surah al-insan surah ke-76 ... dan ayat tu ayat ke-30 . Sekian dimaklumkan.

Hari ini ada dua orang adik datang ke rumah aku. Sorang dah habis exam. Sorang lagi tinggal satu paper. Ehe ... dah lama tak ada tetamu. Seronok layan mereka berdua. Malam semalam merasa lah mereka solat 20 rakaat kat beddoe.

Hmm .. suddenly this thought came. I love ramadhan. Why? In this month people will try to pray in jamaah in the mosque, people will avoid bad deeds. People will not talk bad. People will try to do lots of good. People will give food to others. Girls will wear more politely ( I mean, cover aurah and so on ) . During this month people can eat together. People like to share things with others. This is why I like ramadhan.

Outside the month .... sadly these are not happening at all. Sedar tak sedar ... itulah realiti. Kita tahu. Tapi tak buat apa-apa. Aku sedih bila fikirkan begitu. Aku harap suatu masa nanti. Mungkin bukan sekarang. Mungkin 600 tahun akan datang. Mungkin aku tak akan dapat melihat masa itu. ... Masa itu manusia berbuat baik sebagaimana mereka baik di bulan ramadhan sepanjang tahun. Malah mereka lebih baik bila bulan itu menjelma.

Untuk capai perkara itu ... banyak benda kena buat. banyak kerja kena buat. banyak duit kena belanja. banyak tenaga kena diinvest. Bukankah ini perniagaan yang tidak merugikan ? (61:10 .. surah as-saff ayat 10)

Comments

Popular posts from this blog

Germany