Tuesday, November 30, 2004

Kat tempat lain ada vacancy untuk orang macam aku. Oh, baru aku tau. Nampaknya bahagian sumber manusia sengaja tak kasi tau. Macam ada peluang. Aku tanya la kat bos level biasa. Dia pun tak boleh buat apa-apa. Rupanya selama ini semua telah ditentukan oleh 'mereka'. Mereka nak semua ini nampak seperti atas kerelaan diri ini. Aku diletak dalam keadaan aku tiada pilihan. Begitu licik sekali. Tak kusangka sebegini.

Namun hakikatnya Dia punya perancangan. Aku tak tahu apa yang ada di hadapan. Aku hanya mampu berserah kepada ketentuan. Kerana, 'sesiapa yang bertawakkal kepadaNya, Dia akan mencukupkan baginya'.

Pasti ada hikmahnya. Pasti ada hikmahnya.

Monday, November 29, 2004

Aku tak perasan suatu benda yang sangat besar....suatu benda yang aku terlepas pandang....suatu benda yang sangat, sangat aku tak perasan....

...iaitu,kawan-kawanku yang memerhatikan aku.Benar,walaupun dah tak dapat berjumpa(atau belum dapat berjumpa),namun kelihatan kerisauan pada mereka,setelah membaca kehidupanku di warkah blog ini....

Terima kasih atas sokongan yang diberikan.Aku telah kehilangan banyak benda,namun kalian membantuku menemuinya semula.Terima kasih.

Semoga serpihan-serpihan diriku dapat dicantum semula.
Tadi ziarah seorang lagi kawan lama. Dia antara orang yang aku selalu berjalan sejak aku balik ke sini tahun ini. Lama gak tak jumpa dia. Dia kata aku makin sihat.

Hmmm, memang aku makin sihat. Sebab aku kurang bersenam. Atau sebab aku kurang aktif bergerak. Nampaknya, aku kena aktif bergerak semula.

Tapi, kat sini aku mudah utk dapatkan makanan, tak seperti dahulu... aku terpaksa makan pasta di pagi hari, pasta di tengah hari (kekadang coklat bar sahaja), tapi sekarang nasi lemak di pagi hari, nasi berlauk di tengah hari .... manakan tak sihat. ...

Ehe, nampaknya kena kurangkan sikit jisim badan ni.
OK. Bersemangatlah!
Aku menemui serpihanku yang kedua. Dari email seorang sahabat. Setiap kali teringat akan dia ... aku akan tersenyum.

Dia adalah lelaki yang amat hensem yang aku jumpa. Pernah aku kata "Kalau aku ni perempuan, aku pun terpikat dengan dia".

E-mail yang begitu menyentuh hati. Malah menyapa diriku yang sedang terbaring kesakitan di tengah jalan. Aku mesti meneruskan pengembaraanku untuk mencari serpihan2 diriku yang bertebaran ke serata alam.

Kalau boleh aku ingin lagi bertemu dengan dia.
Yeaaaarghhhhhh!
Well, how bad the day is, it will end anyway. It will be replaced by tomorrow, given that you are still alive...
Today my office is having a raya get together with all staff. I thought everybody would wear Raya attire : baju melayu and samping or equivalent. Well, it did not happen that way. Only me and the event leader wore baju melayu. Others, including big boss did only wear western office attire. Well, it's for the 'sake of the company'.

Man, this made me 'love' the company more :)
Today my office is having a raya get together with all staff. I thought everybody would wear Raya attire : baju melayu and samping or equivalent. Well, it did not happen that way. Only me and the event leader wore baju melayu. Others, including big boss did only wear western office attire. Well, it's for the 'sake of the company'.

Man, this made me 'love' the company more :)
Semalam aku bertemu serpihan diriku yang pertama. Aku bertemu dengan junior aku yang sekian lama tak bertemu. Sebaik sahaja berjumpa di flat itu, kulihat wajahnya masih sama. Semangatnya juga masih sama.....

Kami ke negeri sembilan, untuk menghadiri kenduri adik kepada senior kami. Seronok juga dapat jumpa seorang dua senior lama. Sempat berbual sambil makan.

Lepas tu hantar adik junior ni balik ke rumah dia. Ehe, rasa macam bertrip last year. Tapi kali ni aku taktau la, mungkin tak dapat jalan2 macam dulu. Aku dah terikat dengan 'syarikat yang amat disayangi semua'.

Saturday, November 27, 2004

Today I have something to do with my family! Ehe, it might be a bit tiring but I hope everybody will be happy.

Tomorrow would be birthday of one of my cousin. Hmmm, I have some other things to do as well.

Friday, November 26, 2004

WAAAAAAH! Gila, tadi tiba2 dapat keje besar dari Manager lain!

Kena lukis diagram lak!
Tadi aku ke masjid jamek. Nak jumpa kawan. Masa tu tunggu kat depan stesen putra. Tengok air sungai depan stesen tu. Kotornya. Tapi tiba-tiba plop! plop! bunyi benda kat dalam sungai tu. Aku tengok la.

Ada .... IKAN! Rupanya dalam sungai kat depan stesen putra dan star tu ada ikan! Maha suci tuhan, ada jugak ikan boleh hidup dalam air camtu!
Setiap perkara ada harganya. Itu yang dipelajari dari hidup ini. Untuk mendapatkan sesuatu, kita kena sanggup untuk mengorbankan sesuatu. To gain some is to lose some.

Ada cerita yang aku dengar. Seorang yang menjadi consultant. Gajinya AUD20,000 sebulan. Namun, dia kata dia tak tahu apa yang terjadi kepada keluarganya. Dia tak tahu isteri dan anak-anaknya sedang buat apa. Sungguh kasihan.

Untuk mendapatkan teman hidup pun harganya mahal. Kita akan dapat kebahagiaan yang tak didapati semasa kita masih single. Tapi kekompleksan/kerumitan hidup akan bertambah. Ketika itu tanggungjawab bertambah. Cara berfikir pun lebih rumit. Tapi, itulah antara harga yang perlu dibayar.

Untuk menjadi orang biasa pun ada harganya. Kita akan berada di zon selamat : kita dekat dengan orang yang kita sayang, kita tak perlu risau pasal orang lain, kita tak perlu susah payah mengorbankan harta dan tenaga demi orang lain. Kita hanya perlu mementingkan diri kita sahaja. Apakah harga yang perlu kita bayar? Hmmm, kita tak tahu sebanyak mana, cuma yang pasti kita akan bayar bila kita sudah mati. Kita akan melihat kawan-kawan yang telah berkorban di dunia bersuka ria ketika itu.....

Sememangnya, anda perlu bayar apa yang anda nak dapat.....
Brotherhood atau persaudaraan : perkara yang amat penting bagi orang yang bekerja di jalan ini. Aku dulu ada tertanya, sebesar mana kepentingannya. Rupanya ia amat besar. Brotherhood mengikat hati-hati manusia bersama. Mengapa perlu bersama? Kerana kalau tidak bersama, kalau tidak sehati sejiwa, maka apa gunanya pasukan yang ada! Tanpa kebersamaan lebih baik semua orang bertindak mengikut haluan sendiri!

Akan tetapi ada yang mengambil ringan persaudaraan ini. Ada yang menganggap, sesiapa yang pernah membantu dan terlibat, tidak perlu dirapatkan sangat. Ada yang menganggap semua orang mempunyai peribadi yang serupa. Adakah begitu? Adakah semua orang jenis serius ? Adakah tiada orang yang jenis bersahaja? Adakah tiada orang yang jenis suka berjenaka? Adakah tiada orang yang jenis selamba dan bersahaja? Adakah saudara kita menghadapi masalah? Adakah ibu bapa dia tidak sihat? Adakah dia menghadapi masalah untuk mencari tempat tinggal? Adakah dia rasa tidak puas hati dengan saudaranya yang lain?

Begitu banyak persoalan. Adakah kita mampu untuk menjaga persaudaraan atau brotherhood dengan saudara seislam kita? Begitu sukar bukan? Nampaknya lebih mudah bagi kita untuk membiarkan saudara kita keseorangan dan dibaham oleh serigala yang sedang menantinya di hadapan!

Kalau begitu, ucapkanlah selamat tinggal kepada dia ... sebelum dia dimakan!

Thursday, November 25, 2004

Why we are being opressed? Is it because our enemies are too strong? OR we are too WEAK?

Wednesday, November 24, 2004

I got my confirmation letter just now. Finally I am a confirmed staff!
Man, I will be extracting information and taking whatever I can take before I leave. I want to fully utilise my stay here while I can.

Like my supervisor said : "Make the best of what you have"
I got a friend who was transferred to Tawau, Sabah. He was also from here, but from different division. Reading the chat log between us, I smiled. It is not me alone were being given this kind of fate. There are people who have similar bad experience, might be worse....

Ehe ... I thought I was the only one to be like this .....

May today better than yesterday!

Tuesday, November 23, 2004

Man, less and lesser tasks are given, because they wanted me to go away. Well, I need to utilise the final days in this office to extract as much info. .... before I am dumped out.
Today I sent my sister back to Medan. Alhamdulillah, everything seems to go well. We ate together with the whole family last night.

Monday, November 22, 2004

The policy of the company : "You Take it or You RESIGN!" ....

Pretty cruel ... but who cares? Do they care!??

Anyway, people are loving this company.....
Everyday people work very hard to get money. Before ... I don't think people would sacrifice their lives because of money, but now you understand why ..

Even threre are people who wreck their family just for the sake of the company.

I do not want to be like that. Please protect me. Amiin.
I might be going to Sarawak next week. The adventure starts again. I hope the adventure is not that long. I hope. Just to ease myself.

Anyway, there are lots of things will happen here in KL later this month and early January. I do not know what to do. Just rely on Him.
Hmm ... kuatkan semangat diri ini! Kita tahu sama ada kita kuat atau lemah, hanya ketika kita diuji!

Yosh! Ganbatte ne!
Semalam hari yang bersejarah juga buat aku. Adik-adik dan parent dan juga sedara aku pergi ke rumah dia. Wah, tak sangka banyak sedara aku dikenali oleh keluarga dia.

Hmm, di sebalik kesukaran di masa depan, nampaknya ada kesenangan di sebaliknya. Tapi aku still kena bersabar dengan apa yang akan berlaku.
Like in the drama or movie, there will be times when you are facing things that you don't like. There are times that you face hardships and failure. There are times that you are so unhappy in your life.

Well, its a part of ups and downs in life. Nothing is better than what is happening right now.

Saturday, November 20, 2004

The feeling with everybody around. When can feel this again?
Tomorrow would be a big day. Today mum and sis buying lots of stuff. They went to find bauhulu, fruits and some gifts. Know what, we will be visiting an important person tomorrow. Ehe, this is finally initiated by my folks.

... thank you everybody for your prayers :)

Yesterday the traffic was not heavy. It took only 2 hours to go to Temerloh. Maybe people still not return to KL yet.

Well well, I hope tomorrow would be fine ...

Thursday, November 18, 2004

After one year I think I have changed. I think I have lost the war. I thought I could win the battle. Now I think everything is different. The way I view things has changed. A bit more or less. I have lost most of my strength. My heart is still shattered in pieces.

I have a friend who lost himself last year. He was lucky. He found himself back.

Not my case. I did not just lose it, I destroyed it. Heh, the tribulations and tests ... It seems that I failed most of them. Slowly I tried to recover, but it seems it is failing.

At those times, I am hoping to have the same feeling when I was a student. But no more. The situation was not like before. I think it is me who is making it like this. I am the one who felt that friends are not helping much. I am the one who is creating distance from them. I am the one who choose all of those.

I am the one who made myself so weak. I am the one who wanted to sleep again. I am the one who gave up when all the plan failed.

Man, I screwed up myself. Some part of me still there, having the dreams that was felt in 2003. The dream of changing this world. The dream of 600 years. He is still taking care of me.
But now I need to work it out. I need to find those pieces of myself that I destroyed. I need to recreate myself. I must fight back!

Yesterday was history. Tomorrow is unknown. I only have today. Like those japanese people said : "Live your life to its fullest!". Like our prophet said "If you got a seed in your hand, and tomorrow is the end of the world, JUST PLANT IT!".

The war has not ended yet.

Ok. Kamal, please .... Don't give up yet.

Wednesday, November 17, 2004

I dunno, I am writing out of what is in my mind.

Last night I came back to KL. Well, the traffic is not that bad. There are not really many cars around. Maybe people are still having their holiday. Me? I am going to work as I am reserving the holiday for something big later this year and also next year.

Not many people at the flat as well. Hmm .. a bit quiet over here.

It was enjoyable Raya. Not as cheerful as before, but still enjoyable. I met my cousins in Terengganu. He's taking electrical/wireman's diploma(something like that). He told his experience learning and working. It seems electricians also have good future, it is just how would we utilise it. I am working with an oil and gas company, so I do not see much on how electricians can do. Process and chemical engineers are the ones who are blessed in this kind of company. Not us.

I met almost all of my relatives, including my cousin who recently married. Well, he and his wife are fine. Looked happy as well.

Oh, me and my family also celeberated raya in Pahang, and met my mum's relatives. Imagine, only having one day in Pahang and one day in Terengganu. It's the shortest raya celeberation. Well, I could not imagine when I am married later :)

Sunday, November 14, 2004

After a year, I have been learning about life. Yes. Life is hard. Life is not as beautiful. I learned about it the hard way.

Aku ingat lagi ... aku sangka mudah untuk membina tangga, rupanya begitu sukar, dengan berbagai2 benda yang perlu dibuat untuk mengambil hati.

Pastu aku dapati bukan mudah untuk orang lain membantu kita tatkala kita hadapi kesukaran hidup ini. Anehnya seolah-olah hanya keluarga aku yang memahami aku, dan seolah-olah mereka yang selalu memberi bantuan kepadaku. Aku ingat lagi, terutamanya ketika aku rasa amat kecewa bila mencari tempat tinggal pada hari aku nak mula bekerja.

Dan, kekadang keindahan yang dirasakan boleh ditarik bila-bila masa. Kita rasa seronok dengan keadaan kita, tiba-tiba sahaja keadaan bertukar kepada keadaan yang dahsyat luarbiasa! Inilah kuasa Dia.

Aku dapati, sehebat mana pengorbanan kita kepada majikan, yang untung hanyalah majikan. Kita? Kita tak akan dapat apa-apa. Kalau ada, hanya sedikit semata. Ini mengajarku ... hanya satu pengorbanan sahaja yang akan mendapat penghargaan ....

Dan aku sedar siapa aku, sejauh mana keikhlasan aku, dan apa tujuan aku sebenarnya ... setelah diuji sebegini.
Hari ni ziarah sedara. Jumpa tok, mak sedara dan sepupu2 aku yang ramai. Anak2 buah pun ramai.

Wah, ni masa aku sorang lagi. Nanti bila dah kawin lagi ramai la sedara yang kena ziarah masa raya. Hmmm...

Malam ni nak ke Terengganu lak. Jumpa sedara mara sebelah ayah. Wah, mengembara lagi.
Di sini ingin aku memohon jutaan maaf kepada sesiapa yang aku buat salah dan silap secara sengaja atau tidak. Maafkan daku.

Friday, November 12, 2004

Begitu banyak yang berlaku tahun ini. Sedar tak sedar dah lebih setengah tahun bekerja. Setahun lalu aku masih student lagi. Sedar tak sedar aku mula melalui fasa-fasa kehidupan seterusnya.

Wah, barangkali fasa seterusnya ialah ...
Hari raya hampir menjelang. Orang makin gembira menantikan ketibaan hari raya. Semua macam tu. Aku pun agaknya.

Tapi adakah aku rasa sedih sekarang ni? Dah tinggal betul2 beberapa hari je, tak sampai seminggu, Ramadhan akan pergi....

Adakah aku akan dapat berjumpa dengan dia lagi....?

Thursday, November 11, 2004

Hmm ... makin ramai orang balik. Maklumla, cuti raya dah mula. Hari jumaat ni lagi ramai yang balik.
Bulan ini sudah hampir ke penghujungnya. Wah, rasa cam tak betul2 gunakan bulan ini. Wah, nak nangis la camni. Semoga yang telah dibuat dan yang akan dibuat, diberkati ... Amiin.

Sunday, November 07, 2004

Kita belajar untuk apa? Untuk negara? Heh ... betulkah? Untuk mendapat ijazah? Hmm, hampir tepat, tapi masih kurang tepat! Untuk dapat keje yang gajinya ok? Hah! Tu dia!

Sedar tak? Secara separa sedar itu tujuan kita, tak pun kebanyakan dari kita. Mengapa beriya-iya nak dapatkan ijazah tu? Kenapa sanggup berjaga malam untuk exam? Bukan tak bukan kerana benda yang 'dijanjikan' di hadapan ... slip gaji di hujung bulan!

Kesian. Kebanyakannya akan kecewa. Hanya segelintir yang gembira. Kita akan kecewa, tatkala mendapati ijazah kita tak dipandang sewajarnya. Dunia kerja amat kompetitif, dan kita tak sedar mengenainya. Kita belajar tanpa mengetahui kehendak industri. Akhirnya kita dipinggirkan kerana ilmu kita tak diperlukan seperti yang kita rasai.

Pemegang ijazah kejuruteraan elektrik antara yang agak kelam, andai ia bekerja dalam syarikat minyak dan gas. Kesian bagi yang kurang bernasib baik, yang merupakan majoriti.

Ruginya ... andai dari dahulu kita tak betulkan niat kita.