Thursday, August 28, 2008

Kita menyeru kepada islam dan pada masa yang sama kita berada di tengah-tengah manusia. Islam yang menyuruh kepada kebaikan, kelembutan, ketegasan dan keadilan.

Namun akhlak kita yang buruk menjadikan manusia menolak islam yang amat cantik ini.

Aku memerhatikan. Aku belajar. Aku diberitahu. Barangkali ada dalam diriku akhlak yang begitu buruk sehinggakan keadaan ini terjadi.

Ampunilah dosaku dan baikilah akhlakku. Amiin.

Tuesday, August 26, 2008

Doakan agar hari ini Tuhan membantu yang berusaha utk kebenaran dan
menghancurkan yang berada dalam kekejian.

Wednesday, August 20, 2008

Adakah cara kita melalui propaganda? Apa yang nak kita capai melalui propaganda ini?

Barangkali supaya kita lebih dikenali dan disokong?

Jadi, apabila orang lain mula menjadi terkenal melalui propaganda, kita pun merasa resah-gelisah lalu ingin berbuat serupa? Atau lebih teruk lagi cuba menghapuskan atau mengecilkan pengaruhnya?

Jangan!

Pakcik HAB kan dah kata ... ingat lagi tak? Baca balik tulisan dia ....
Hari ini aku menjadi agak marah di ofis. Macam-macam tak kena. Aku menarik nafas panjang untuk menenangkan hati.

Terlalu banyak perkara yang aku fikirkan tadi. Dari hal kehidupan hingga ke hal jalan ini. Wah! mengapa tiba-tiba semuanya datang mendadak?

Barangkali tuhan mengujiku...

... Sememangnya diuji satu demi satu.

Alhamdulillah. Tak ada kerosakan berlaku disebabkan perasaan aku di tempat kerja tadi :)

Friday, August 15, 2008

Kekadang Dia lebih mengetahui rahsiaNya...walaupun pada pandangan mata kita situasi sangat pelik dan mustahil untuk dilakukan.
Aku melihat ke belakang....seolah-olahnya begitu lah. Terutama selepas berbual dengan seorang teman lama, yang mengingatkan aku zaman aku bersemangat suatu ketika dahulu.

Aku mendapati telah hampir empat tahun berlalu dengan kesedihan yang banyak. Begitu juga dengan kemarahan yang banyak. Tidak kusangka menjadi begini, yang mana aku berubah sedikit berbanding diriku sewaktu di universiti dahulu.

Banyak perkara yang aku biasa buat terhenti sekarang. Malah aku merasakan seolah-olah aku kehilangan sesuatu...

Tadi aku berbual dengan YHY. Kami di kedai makan. Aku meluahkan rasa sedihku sebab tidak balik, dan keadaan ini berulang agak lama ... hampir tiga tahun lebih. YHY senyum sahaja sambil meng'order' nasi goreng kampung dengan telur mata.

'Perkara ini sebentar sahaja!'

Aku senyap. Benar. Semua ini sebentar. Sangat sebentar kalau di'relatif'kan dengan alam akhirat yang infiniti lamanya. Sangat sebentar jika dibandingkan dengan tempoh kita di dunia ini. Seratus tahun pun belum tentu di dunia, tetapi di akhirat tiada had masa hidup, cuma sama ada bahagia di syurga atau celaka di neraka.

Friday, August 01, 2008


Masa lalu di bandar Miri,ternampak papan tanda kedai ni.Teringat kat seorang teman.Dulu dia hampir setiap minggu travel bintulu-miri untuk berjumpa anak dan isteri.Aku dalam dua atau empat minggu sekali travel bintulu-miri-kl yang sangat ekstrim.Syukur kepada tuhan yang mengurniakan kesabaran.