Sunday, January 28, 2007

Ketika solat berjemaah kita akan bersatu di bawah seorang imam.Tapi,di
luar solat,dalam kehidupan kita sehari-hari,kita tiada 'imam' utk
menyatukan kita.'Imam' itu telah 'mati' pada tahun 1924.Umat islam
sudah tidak menangis lagi.Malah mereka mabuk dengan 'akademi sia2' dan
'malaysian biol' serta berbalah sesama sendiri dalam hal2
ranting.Dunia tak akan berubah jika tiada orang ingin mengubahnya.
apa khabar bumi? hari ini aku ingin mengubahmu!
Hari ni tukar template baru. Hmm .. sudah sampai masanya untuk berubah.

Saturday, January 27, 2007

Hari ini pergi kelas antenatal. Kelas ini berkenaan persiapan ibu mengandung, juga semasa melahirkan anak dan juga selepasnya.

Banyak ilmu menarik daripada kelas ini. Antaranya ialah, ibu kena minum 8 gelas sehari untuk membentuk susu dan menggantikan air yang hilang masa lahirkan anak, tak seperti yang di'claim' oleh orang tradisi yang mana minum air banyak menyebabkan kembung. Juga satu lagi, anak perlu minum susu ibu sebaik lahir. Susu ibu yang baru keluar tu sangat tinggi khasiatnya, bukan 'susu basi' (disebabkan warnanya yang tidak putih) seperti kata orang tua.

Selepas itu aku singgah di rumah kawan isteriku. Di situ terjumpa en. Sharil-san. Lama betul tidak berjumpa dengannya.

Thursday, January 25, 2007

Selama ini adakah aku benar-benar serius terhadap kerja di jalan ini?

Adakah aku berusaha bersungguh-sungguh atau bekerja apabila hanya ada masa lapang?

Adakah aku mula seronok dengan keselesaan yang telah aku rasai sekarang?

Atau aku mula 'bersungguh' dalam pekerjaan makan gajiku sehinggakan tidak banyak tenaga boleh digunakan untuk kerja di jalan ilahi ini?

Atau adakah aku nak tunggu islam itu menang dan menguasai, baru kita akan memunculkan diri kita dan menyertai?

Kalau beginilah aku, kemenangan barangkali akan diberi kepada 'orang lain'. Musuh umat ini sangat sotisfikated dan canggih. Mereka memasuki minda kita dan anak-anak kita sehinggakan kita merasa 'ok' dengan mereka. Mereka merosakkan umat ini sehinggakan umat ini jadi sangat lemah dan malas untuk berusaha. Mereka menyempitkan pemikiran umat ini sehinggakan saudara umat sendiri yang sedang dimamah dan dibunuh tidak dipedulikan.

Apa-apa pun, Allah akan membalas mereka yang ikhlas dan bersungguh-sungguh.

Moga kita sebahagian dari golongan ini. Amiin.

Friday, January 19, 2007

GPRS (group packet radio service) is a nice technology for people who are located at the point where no telephone lines exists.

If you have a datacard (such as Huawei), and a SIM card that has GPRS, then you can surf the net with it. Once installed and properly configured, you can go on-line straight away. Speed is almost like dial-up, but seems to be slightly faster.
Esok awal muharram. 1428 tahun sejak hijrah dibuat.

Palestin masih dicengkam oleh yahudi. Umat islam di Iraq,Lubnan,Somalia dan Afghanistan ditindas.

Umat islam di Malaysia dan di seluruh dunia bermalas-malasan dan seronok dengan hiburan. Mereka mengimpikan untuk menjadi penyanyi berbanding menjadi ilmuan.

Dunia tidak berubah kepada baik melainkan segolongan dari umat ini bangun dari tidur mereka dan bekerja ke arah perubahan. Di mana mereka dan siapa mereka?

Adakah mereka itu kita atau mereka adalah mereka?

Thursday, January 18, 2007

Hmm...
Tadi berdiskusi berdua sahaja dengan ARAR. Orang lain tak datang. Sibuk. Pergi course.

Tidak apa, aku teruskan sahaja diskusi walaupun berdua. ARAR amat commit bila diajak qiam, diskusi. Moga Allah memantapkan kefahaman dan keyakinan dia untuk bersungguh-sungguh di jalan ini.

Selepas itu aku ke pasar. Berjumpa dengan anak buah yang bekerja di pasar, mengumpul duit untuk belajar dan pergi tahfiz. Setiap hari dia bekerja dari jam 4 petang hingga 11 malam. Aku risau takut-takut dia leka dengan kerjanya di pasar. Namun, setelah berborak dengannya, aku mendapati semangatnya masih kuat. Dia ingin pergi ke diskusi remaja buat kali terakhir sebelum dia ke Semenanjung untuk belajar tahfiz.

Hmmm ... moga orang-orang ini berkekalan di jalan ini, dan menjadi lebih mantap dari hari ini! Amiin.
Kita selalu membaca surah yasin, tapi tidak perasan ada kisah yang menyedihkan dalam surah itu sendiri.

Bacalah ayat 20 hingga 32. Di situ diceritakan satu kisah, yang mana seorang pemuda yang tidak punya apa-apa kelebihan mengimani seruan utusan yang bertiga, lalu menyampaikan kepada yang lain, dan dia 'dimatikan' oleh kaumnya sendiri.

Sungguh menyedihkan.

Tapi bila dia ke alam seterusnya, dia amat bahagia, dan di situlah hakikat sebenar kehidupan dilihat olehnya.

Tuesday, January 16, 2007

Dalam kehidupan kita sehari-hari kita belajar.

DAripada pengalaman, dan juga daripada guru-guru lain di sekitar kita.

Aku sedang belajar untuk menerima orang lain seadanya. Antara kelemahan aku ialah, kadangkala aku memandang seseorang dengan satu pandangan sahaja, tidak melihat dari sudut lain sehinggakan tidak nampak bahawa orang itu amat baik dan berpotensi.

Suatu ketika dahulu ketika si MZ datang ke sini, aku tidak berapa baik dengan dia, disebabkan oleh salah faham aku dan dia. Tapi kini, aku rasakan kalau dia ada, aku dan YH akan utilise dia sebaik-baiknya.

Begitu juga pada masa student dahulu, aku teringat ... masa itu aku dah tak ada harapan dengan MZ (ni yang lain), tapi alhamdulillah, Dia menjadi hebat, malah lebih hebat daripadaku dalam kerja di jalan ini.

Semoga aku belajar sebaik-baiknya untuk menjadi orang yang memahami orang lain, dalam usaha di jalan yang mulia ini.
Ada kalanya kita terlalu berharap dengan manusia sehingga kita terlupakan bahawa segala kejayaan yang kita capai di bawah kekuasaan Ilahi.

Aku sekarang amat berharap akan datang orang yang hebat untuk membantu kerja islam di sini, tapi akhir-akhir ini Dia hantarkan orang-orang yang aku tak nak datang ke sini.

Setelah bermuhasabah dengan sahabatku, aku menyedari akan kenyataan di atas tadi.

Segala puji bagiMu kerana mengingatkan daku.

Monday, January 15, 2007

Wahai tuhan ampunilah dosaku...

Begitu banyak kurasakan telah kubuat, namun begitu banyak nikmat masih kau berikan kepadaku...

Wahai tuhan engkaulah maha mendengar ...

Diriku yang kerdil ini diberi tanggungjawab besar ini, yang selayaknya diberi kepada yang lebih hebat. Berikanlah aku kekuatan untuk menunaikannya ...

Amin...
Bersemangatlah

Sunday, January 14, 2007

Saudaraku di palestin dan di negara-negara di luar sana sedang teruk dibantai dan ditindas.

Mengapa orang islam di sekitarku tidak berasa apa-apa?

Adakah disebabkan mereka tidak merasakan, setiap bumi umat islam adalah 'tanah air' umat islam (i.e. mereka sendiri)?

Adakah mereka tidak merasakan, setiap umat islam adalah 'saudara' mereka?

Atau mereka sudah terlalu seronok atau terlalu sibuk dengan kehidupan mereka?
Alhamdulillah. Kulihat kaki isteriku tidak bengkak-bengkak macam orang-orang yang biasa mengandung. Satu lagi nikmat dari Allah yang perlu aku syukuri.

Saturday, January 13, 2007

Minggu ni baby dah minggu ke 35. Hari ni akan pergi ke pusrawi bersama isteri tersayang untuk scan baby. Alhamdulillah, isteriku serta baby sihat. Ini adalah nikmat yang Dia beri kepada kami sekeluarga.
Semalam aku balik naik bas dari LCCT ke KL. Semasa melalui bandar kuala lumpur, suasana sudah gelap. Ketika itu aku teringat keadaan aku pada tahun 2004 dahulu. Masa itu di tengah kegelapan malam, aku menumpang pajero Fir utk ke halaqah dan pulang.

Masa itu adalah saat transisi aku dari alam belajar ke alam pekerjaan. Masa itu juga diriku diuji dengan ujian yang agak berat sehinggakan jiwaku kurang stabil. Alhamdulillah, Dia selamatkan aku. Aku dihantar ke satu kawasan yang mana suasananya seperti Aussie dahulu. Bukan itu sahaja, Dia permudahkan aku dalam medan baru aku itu.

Kini dua tahun berlalu. Aku di sini, di bumi borneo ini ... sedikit demi sedikit mengerti akan realiti umat ini dan realiti kerja islam ini. Sedikit demi sedikit aku mendapati bahawa sebenarnya aku adalah sebahagian dari arus yang besar yang akan meruntuhkan jahiliyah dan menegakkan kembali islam sebagaimana dahulunya.

Moga aku dan sahabatku tsabat di jalan yang kami telah pilih ini.Amiin.
Semalam internet problem. Aku rasa minggu lepas pun internet pun problem. Semua e-mail yang dah aku hantar, hilang begitu sahaja. Ia menjadi masalah sebab orang yang sepatutnya menerima e-mail tak menerima e-mail lalu mencetuskan sedikit misscomm sesama kita.

Alhamdulillah, tadi dapat e-mail semula.

Sunday, January 07, 2007

Tahun ini tahun kedua aku di sini. Seolah tahun kedua di universiti di Aussie dahulu.

Di sini boleh aku katakan seperti Melben atau Clayton masa belajar dahulu. Cuma beza di sini ialah aku di sini belajar untuk menjadi engineer, dan dahulu aku belajar untuk menjadi engineer. Yang lebih penting ialah suasana, semangat dan kekuatan yang dirasai masa belajar dahulu masih ada di sini.

Ia terbukti dengan melihat YHY dan SSI di sini. Mereka junior aku dan kini mereka bekerja keras di jalan ini, sama seperti mereka di aussie dahulu.
PAgi tadi qiyam bersama remaja. Alhamdulillah, ada beberapa kawan sekerja turut serta.

Qiyam adalah sumber kekuatan seorang muslim. Kekuatan yang diperolehi daripadanya amat besar.

Monday, January 01, 2007

Yesterday there was a story on TV. It is titled : "Tanah Kubur"(Grave Land), where it tells about the life of a very rich man. The rich man, who is a 'datuk', was a muslim but not practising islam at all in his life. The story focused on his death, where many bad things happened. His friends and son did not care about him, leaving his wife and servant to take care of him. Moreover, the grave was filled with water and his skin turned to black.

It was a good movie. We are lacking of this. Not many people make this kind of movie.

Every of us wanted to pursue technical field. We look forward to become geoscientist, engineers and doctors. We looked down at people who did art stream. We forgot...

Those people ... the one who did arts stream becomes filmakers, politicians and economist.

They are the one who eventually control the world!