Sunday, February 27, 2005

Kawan-kawan aku semua sudah tidur. Di sini orang tidur awal sebab pagi esok semua kerja awal. 7.30 am dah masuk office. Namun semua balik jam 4.30 petang. Engineer sesetengahnya balik pukul 6.00 petang. Agak sibuk juga di sini, sebab kerja banyak. Berbanding jurutera di peninsular, kat sini kami buat kerja hands-on, kurang bergantung kepada orang luar. Malah jurutera turun padang bekerja bersama dengan juruteknik.

Manfaatkan pengalaman yang diberikan di sini. Barangkali sesuatu yang besar sedang menanti di hadapan!
TAdi pergi jogging kat pantai tanjung batu. CAntik juga pemandangan kat sini. Cuma air laut dia tak boleh mandi, sebab dekat dengan loji gas dan loji baja. Takut air dia beracun atau ada bahan kimia tersembunyi.

Tapi subhanallah, cantik sekali melihat matahari naik!
Anda bekerja di satu syarikat gergasi dunia. Atau anda dipilih oleh Perdana Menteri untuk bekerja dengannya. Atau anda belajar di suatu universiti yang paling berprestij di dunia. Atau anda menjadi rakyat di sebuah negara yang amat maju dan terkenal di seluruh dunia.

Pasti wujud perasaan bangga di hati anda. Kita akan berasa sebegini apabila kita merasakan kita sebahagian daripada sesuatu yang besar dan hebat, tak kiralah sama ada ia adalah suatu organisasi atau negara.

Andai anda dipilih oleh Allah untuk melakukan kerja yang paling Dia suka hambanya buat? Andai anda dipilih oleh Allah untuk melakukan kerja yang Dia pernah bagi kat kekasihNya? Andai anda menjadi calon Allah untuk menyertai para Syuhada' dan orang-orang yang disayangiNya?

Adakah anda akan rasa bangga? (di sini bangga bukan untuk sombong, tapi untuk rasa izzah, tak tau apa nak disebut dalam bahasa melayu).

Bagi yang telah diberi kesedaran oleh Allah dan bagi yang mula melangkah untuk melakukan kerja menyeru manusia ke jalan Allah, tidakkah perasaan ini ada di hati? Apa yang ada pada kita ini sehinggakan Allah memilih kita untuk bekerja di jalanNya? Adakah kita ni hensem sangat? Adakah kita ni hebat ibadahnya? Adakah kita ni hebat ilmunya?

Tidakkah anda turut rasa terharu? Daripada ramai manusia di bumi ini, kita dipilih oleh Allah. Diri kita yang tak seberapa ini menjadi calon untuk berdakwah di jalanNya.

Namun mahu tak kita melakukannya? Atau kita nak lepaskan peluang ini dan biarkan Allah memilih orang lain lalu tidak memperdulikan kita?

Saturday, February 26, 2005

This week I was doing plant familiarisation programme. Well, it is basically you just follow engineers around and help them while you learn from them.

My bos said once, if you want something good you will be giving something good.

Sunday, February 20, 2005

Bila tiba di sini, senior2 berebut2 untuk menjemput aku. Macam masa student dulu pula.

Pastu, kat sini bekerja ibarat belajar. Kat sinilah pengetahuan kejuruteraan sebenar diperolehi. Di sini ada switchgear, relay dan CB zaman 70 an hingga yang paling baru. Malah ada sistem baru yang mengawal network elektrik kat sini. Barangkali yang paling kompleks di Malaysia. Aku ditugaskan di bawah jagaan bos yang berasal dari UK. Dia pun ramah, macam lecturer aku dulu. Sesekali berbual dengannya, rasa macam di Monash dulu...

Di sini ada sesi diskusi. Macam masa di Clayton dulu. Jurutera2 muda berkumpul kat satu rumah, berdiskusi dan membaca quran beramai2. Ehe, kenangan masa student macam dihidupkan kembali. Jurutera2 muda ini sangat berpotensi. Barangkali approach aku lain sedikit, tapi insyaAllah, barangkali mereka pun akan jadi sebagaimana yang pernah aku buat di Clayton dulu. Amiin.

Banyak lagi benda yang rasanya mengingatkan aku kepada aku yang dahulu. Tanah bintulu amat subur. Siapa tahu, barangkali segala yang besar bermula di sini?
Finally I am in bintulu. A small town with some interesting stuff happening here and there.

This town is growing. Much more faster than Kerteh and Gurun. This town is famous because of its Liquified Natural Gas plants and also for its natural outdoors.

Friday, February 11, 2005

Pada Ahad 13 Feb 2000, aku tiba di Melbourne, Australia. Di situ telah bermula satu episod baru dalam hidupku.

Kini, pada Ahad 13 Feb 2005, aku akan tiba di Bintulu, Sarawak. Bermula lagi, satu episod baru dalam hidupku.

Begitu menarik skrip yang telah ditulis ...

Tuesday, February 08, 2005

Four more days before I am leaving to Sarawak. Man, it's like I am gong for a very loooong time. Hopefully not. It may made me look not strong, but hey ... it's normal to feel that way. I am a human after all.

However, I will do my best in my mission over there! Fighto, kamal san!

Monday, February 07, 2005

Today is my last day in this office. Gonna miss it. All my stuff packed and ready to be sent to Sarawak.

Sayonara .. tou .. Ganbatte .. kamal san!

Sunday, February 06, 2005

Lagi seminggu sebelum aku ke Sarawak. Barang-barang dah dibungkus rasanya. Esok aku akan uruskan sedikit lagi hal-hal berkenaan pejabat sebelum aku pergi. Pengembaraan yang baru bagiku, tak kusangka, tapi ia tetap terjadi.

Aku kasihan bila melihat kat keluargaku. Sejak hari aku menyatakan bahawa aku dihantar ke sana, mak kelihatan bersedih. Dia tak menampakkannya, tapi aku masih perasan. Seringkali dia berkata: "Abang nak ke Sarawak dah".

Aku kena kuatkan semangat! Aku akan cuba manfaatkan pengembaraan ini sebaik-baiknya.
Berusahalah!

Friday, February 04, 2005

After Chinese New Year ... my adventure will begin. Hopefully it is more meaningful and happier than before. Whatever it it, do all the best in it!

Thursday, February 03, 2005

Seorang kawan sekerja membelanja aku makan tengahari. Untuk farewell katanya. Terharu aku. Ada juga insan yang turut sama bersedih atas pemergianku.

Tadi baru bertemu dengan dua orang junior. Seorang sudah bekerja, di bahagian marketing. Seorang lagi akan ke Sarawak bersama aku.

Jadi, bukan aku seorang sahaja yang ke sana.