Saturday, September 26, 2009

"Jalan dakwah adalah jalan yang amat sukar. Ia dipenuhi duri-duri yang tajam. Jika anda dapati jalan dakwah anda itu mudah, barangkali anda melalui jalan yang salah!"

Kata-kata ini diulang-ulang semasa aku di sekolah, di universiti dan di alam pekerjaan ini. Dahulu ada sedikit-sedikit diuji dengan ujian-ujian kesusahan di jalan ini seperti masalah-masalah yang selalu ditemui ketika melaksanakan program-program umum dan sebaliknya. Aku menyangka itulah apa yang dimaksudkan dengan kata-kata itu. Namun ia lebih dari itu...

Kini jalan yang aku pilih diuji dengan ujian yang amat dahsyat. Ia dirasai oleh teman-teman seperjuangan yang lain. Barangkali Tuhan mahu melihat, siapa yang masih tetap di jalan ini, siapa yang tidak tahan lalu mengambil jalan mudah.

Aku memohon dari Tuhan agar aku dan teman-temanku diberi kekuatan di kala ini. Moga kita semua ditunjuki jalan yang lurus. Iaitu jalan orang yang Engkau berikan nikmat kepada mereka, bukan jalan orang yang Engkau murkai dan bukan jalan orang yang sesat!

Thursday, September 24, 2009

Hari raya dah masuk hari ke-4.

Aku menyambut hari pertama di rumah ibu bapaku.Semua adik-beradik ada,termasuk yang belajar medic tu.

Kemudian ke kampung ayah di TRG.Wah,kali ni aku dapati beg├Čtu banyak kereta di TRG,sehingga traffic jam teruk di sana.Dah mula jadi macam Kelantan!

Raya ke-3 beramai-ramai sambut hari keluarga. Bapa saudara dan sepupu semua berkumpul tepi pantai.Bestnya!

Malam tu aku sekeluarga pulang. 5 jam driving TRG-TLOH. Singgah kat satu restoran yang sangat teruk servis dan juga makanan dekat Marang. Sabar je lah.

Friday, September 18, 2009

Esok aku akan bertolak balik ke KL untuk cuti raya. Hm, terasa macam balik for good masa student dahulu.

Ditambah dengan suasana hari ini yang sejuk. Hujan turun lebat dan renyai berselang seli.

Aii.. susah betul nak lelapkan mata nih. Camne nak qiam esok kalau begini...

Wednesday, September 16, 2009

Hari ini rasa sangat best semasa solat terawih. Terasa begitu tenang tatkala menghayati solat di masjid Syakirin. Mungkinkah...
Jika kekuatan didasarkan atas manusia, ia tidak kekal, ia tidak kuat, ia adalah kekuatan yang lemah.

Jika kekuatan didasarkan atas hubungan dengan ilahi, ia adalah kekuatan yang sebenar dan kekuatan inilah yang bertahan lama.

Aku memerhatikan realiti ini. Perkara-perkara yang berlaku sekarang membuktikannya. Mungkin perkara yang akan datang akan menguatkan lagi hal ini.

Moga kekuatan didasarkan atas hubungan yang kuat denganNya.

Tuesday, September 15, 2009

Di dalam al-Quran ada disebut "Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara...".

Alangkah indahnya kalau orang islam yang berlainan pendapat memahami ayat ini. Di saat ini, amatlah sedih apabila orang islam berpecah, bercakaran dan ber'perang' disebabkan oleh pendapat yang berbeza. Di saat ini musuh-musuh islam gelak ketawa melihat gelagat umat islam yang menyedihkan ini.

Moga aku dan teman-temanku memahami ayat itu sungguh-sungguh...

... kerana ukhuwwah yang dibentuk atas dasar iman sangatlah manis!
Tadi berbual sebentar dengan NM. Lama tak berbual dengan dia. Suara masih sama. Intonasi masih sama. Seolah-olah berada di masa di Monash dahulu. Fehlong sekejap...

Sunday, September 13, 2009


Pagi semalam adalah pagi yang amat best.Aku qiam di sebuah masjid berdekatan dengan MRR2.Di situ juga aku berjumpa dengan ramai teman-teman lama dan baru,bertukar-tukar cerita.

Wednesday, September 09, 2009

Tadi ada iftar di madrasah bersama pelajar-pelajar yang akan bercuti. Anak buahku juga ada di situ, juga teman-teman dan pakcik-pakcik. Seronok juga suasana ketika itu, sama seperti suasana semasa iftar sabtu lepas.

Setelah iftar, aku berkejar ke rumah teman sekerja untuk memenuhi jemputan makan berbuka di sana. Jadi, aku iftar di dua tempat pada satu malam. Setelah itu, aku berkejar pula ke surau RPRS, kerana menggantikan UII menyampaikan tazkirah ringkas sebelum terawih.

Kali ini ramadhan kurasakan lain sedikit. Antaranya ialah aku lebih tenang dan mudah untuk menyampaikan tazkirah berbanding tahun lepas, malah ramai memberi komen positif terhadap gaya penyampaianku. Ramadhan kali ini juga kurasa ringan untuk melalui 20 rakaat di mana sahaja aku solat. Alhamdulillah, syukur kepadaNya kerana memudahkan.

Sekarang sudah tinggal 10 hari terakhir. Moga ia dimanfaatkan seoptimumnya! Amiin!

Wednesday, September 02, 2009

Tadi aku terbaca satu artikel tulisan uqy di laman web dia. Aku tersentuh dengan isi yang disampaikan:

Dahulu masa aku adalah adik-adik, aku membayangkan abang-abang akan menyumbang. Kini bila dah jadi abang-abang, sejauh mana sumbangan dari harta dan masa kepada mereka. Seolah-olah abang-abang memiliki 'rancangan sendiri' dalam hidupnya.