Monday, February 26, 2007

The more you go into the rabbit hole, the more you will understand.

Yes. It seems that more and more things we will know about things around us when He shows us the way. At the same time more responsibilities awaits us.

It is true what He said in the Book : "he who tries very hard to find the path, He will guide him to one of His path".
Esok aku akan balik ke bintulu.

Wah. 16 hari aku bersama isteriku dan anakku. Selepas ini aku akan bertemu dengan mereka setiap dua minggu sekali, setiap kali bertemu dalam sehari lebih sedikit.

Akhirnya aku tidak dapat merasai perkembangan Aishah. Setiap kali aku balik barangkali Aishah sudah besar sedikit. Tidak ramai yang akan memahami apa yang aku maksudkan ini. Lebih-lebih lagi Orang Sumber Manusia dan Ketua-ketua syarikat itu.

Tenangkanlah hatiku ini wahai tuhanku.

Friday, February 23, 2007

Aishah Husna menangis sepanjang malam dan juga muntah susu. Aku dan seisi keluarga di sini sangat risau.

Ya Allah, selamatkanlah Husna.

Thursday, February 22, 2007


Ehe ... ni dia gambar Husna yang comel :)

Abi dan Ummi sangat sayang kat Husna!
Ada orang sibuk bekerja dan terlalu 'seronok' dengan kesibukannya,lalu
tenggelam dengannya.Ada orang pula sibuk tetapi hatinya tidak
'seronok' dengannya sebab dia tahu ada perkara yang lebih penting yang
dia perlu buat.

Yang mana satu orang itu adalah 'kita'?

Tadi jumpa Fir.Masih yg dulu.Cuma dia amat sibuk.Namun hatinya masih
bersemangat dan hidup.Alhamdulillah.

Monday, February 19, 2007

Semua yang berlaku di dunia ini menyakitkan jiwa. Orang-orang berkuasa menzalimi orang lemah. Harga barang mahal. Orang tak ada pekerjaan. Masalah sosial yang makin teruk dan makin menjadi-jadi. Kejahatan dah datang dalam pelbagai bentuk.

Walaupun menyakitkan, manusia tidak berbuat apa-apa untuk mengubahnya. Hanya segelintir sahaja yang bergerak untuk mengubahnya.

Mungkin mereka yang tidak berbuat apa-apa tidak tahu apa yang perlu dibuat dan mengapa. Atau mungkin mereka kurang yakin dengan apa yang perlu dibuat itu.

Apa yang perlu dibuat?

Jawapannya ada dalam 'bahan rujukan' kita semua dan sejarah yang telah berlaku 1428 tahun yang lalu.
Menjadi ayah dan ibu amat mencabar. Setiap kali Aishah menangis, kami akan 'alert'. Kami akan periksa sama ada dia lapar, nak yek atau tak selesa. Kami akan panik kalau dia menangis bukan disebabkan oleh tiga sebab tadi. Selalunya Aishah menangis waktu malam, bila semua orang sudah tidur.

Lumrah bila menjaga anak yang baru lahir. Ya Allah permudahkan urusan kami ini. Tenangkanlah hatinya. Jagalah dirinya. Amiin.

Friday, February 16, 2007

Tadi register surat beranak: Aishah Husna Binti Kamaluddin.

Pastu petang tadi, mak dan ayah serta adikku yang bongsu datang menziarahi Aishah.

Hmm .. comelnya bila dia tidur :)

Thursday, February 15, 2007

Dua tiga hari aku mengantuk di siang hari. Malam-malam Aishah menangis. Ada kerana lapar. Ada kerana berak.

Sangat-sangat mengantuk dua tiga hari ini. 'Prepare for sleepless nights' ... itulah kata-kata nasihat dari seorang kawan kepada isteriku.

Tapi Aishah dan isteriku masih sihat. Alhamdulillah.
Aishah terpaksa minum juga susu formula S-26. Susu ibu tak cukup. Dia menangis kelaparan semalaman. Ya Allah, banyakkanlah susu ibu Aishah. Amiin.

Wednesday, February 14, 2007

Namanya Aishah Husna.Sangat comeL.Moga menjadi muslimah solehah.Amin.

Lahir 23 Muharram 1428 bersamaan 11 Feb 2007, hari Ahad jam 1515 (3.15pm). Kena ingat tarikh lahir baby tersayang ni :)

Monday, February 12, 2007

Hari ini ummi dan baby sihat. Alhamdulillah. Tangisan baby sangat kurasakan comel. Teringat aku seseorang pernah mengatakan "Itulah muzik terindah di dunia ini".

Sesungguhnya banyak nikmat yang Allah telah beri. Dia menjaga isteriku sepanjang tempoh mengandung. Anakku sihat. Isteriku sihat selepas melahirkan anak. Segala puji bagiMu.
Terima kasih kepada semua yang menghantar SMS kepadaku dan Amy. Doakanlah agar ibu dan baby sentiasa sihat dan dirahmati Allah selalu.

Sunday, February 11, 2007

Alhamdulillah.Anakku lahir jam 3.15pm tadi,di Hospital Pusrawi,KL
secara normal. Macam-macam ujian dilalui,malah aku bersama isteriku
sepanjang tempoh di labour room.Baby girl selamat dilahirkan.
Isteriku masuk wad jam 1.30am td.Sejak jam 11pm dia sakit-sakit
mengandung.Aku bersamanya hingga kini.Ya Allah,mudahkan urusan kami.

Saturday, February 10, 2007

Tadi masa nak balik aku perasan poster di tepi jalan. Ia berkenaan "Jenayah Perang". Satu pameran yang menarik. Barangkali ia akan menyedarkan masyarakat bahawa di luar sana ramai orang berada dalam kesusahan perang. Malang lagi, hampir kesemuanya adalah umat kita sendiri, umat islam.

Antaranya, di Lubnan, israel laknatullah telah menggunakan senjata Depleted Uranium (DU) di sana yang menyebabkan tanah Lubnan menjadi beradiasi dan menjadikan fetus-fetus orang lubnan cacat dan dalam masa beberapa tahun akan datang, generasi baru di Lubnan akan terdiri dari orang-orang cacat. Amat keji ... kan?

Tapi, setelah melihat dan menjiwai keadaan umat islam yang dianiayai dan diseksa, apa yang boleh kita buat?

Atau kita merasakan kita tidak mampu untuk berbuat apa-apa? Adakah cukup begitu?

Ada caranya. Rasulullah pernah berbuat sesuatu yang akhirnya mengubah dunia. Kajilah sirah dan belajarlah dari yang telah memahaminya. Dan akhirnya bersungguh-sungguhlah untuk mengubah dunia dengan apa yang kita yakini.
Tadi pergi ke Pusrawi. Doktor kata isteriku kena admit ke hospital tengah hari esok.

Hmm, bila diingatkan kembali, banyak dah Allah permudahkan aku dan isteriku. At least, aku berada bersama isteriku dalam saat-saat sebegini.

Teringat aku akan tazkirah yang diberikan oleh seorang akh semasa aku di bintulu :

"Kalau kita sibuk dengan kerja Allah, Dia akan permudahkan urusan dunia kita. Sebabnya ... segala benda dalam dunia ini adalah bawah urusan Dia. Kalau kita nak sangat 'ambil alih' tugasan Dia, maka Dia akan BERIKAN kepada kita! Kalau kita nak sibuk dengan famili, Dia akan sibukkan kita dengan famili ... anak kita selalu sakit, duit tak cukup-cukup, isteri meragam, dan macam-macam masalah lagi, sehingga kita tak ada masa untuk kerja di jalan-Nya!

Begitu juga kalau kita nak sibuk dengan kerja .. Dia akan sibukkan kita. Projek tak siap, projek ada problem, bos minta itu ini, kawan sekerja tikam kita, dan macam-macam masalah kerja, sehingga kita tak ada masa untuk kerja di jalan-Nya!

Siapa yang rugi? Kita atau Dia???!!

Pastinya kita yang RUGI!!!"

Sungguh menakutkan bila teringatkan akan hal ini. Dan ia berlaku di depan mataku sendiri. Seorang akh yang sibuk dengan famili dengan alasan untuk famili akhirnya sibuk dengan famili dan tidak lagi kelihatan dia dalam kegiatan islam di sini. Moga Allah ampuni dosa dia. Amiin.

Moga Allah tsabatkan hati ini dan hati saudaraku yang lain. Amiin.

Friday, February 09, 2007

Semalam aku melihat suatu suasana yang amat menyentuh hati. Ramai penggerak kerja islam di sini berqiyam bersama-sama di tengah-tengah malam hari bekerja. Aku tak terbayangkan keadaan ini berlaku di sini. Semalam semua berkumpul. Pagi subuh tadi berqiyam. Alhamdulillah. Subhanallah.

Barangkali kerja islam di sini sudah mula memasuki fasa baru. Tuhan sedang menggerakkannya. Sahabat seperjuangan mula memahami sedikit demi sedikit akan urusan yang besar ini. Orang yang malas-malasan mula meninggalkan susunan, seolah-olah Dia membersihkan usaha ini dari orang-orang yang bermasalah.

Kemenangan islam adalah pasti. Cuma adakah kita ingin menjadi orang yang berusaha dalam perjalanan ke arah kemenangan atau ingin menjadi orang yang rugi dan bermalas-malasan?

Thursday, February 08, 2007

Two years ago, I have the 'reason' of doing this noble task, but I still lack of 'how' to do it in order to achieve the 'reason'.

Now, Allah has given me lots of 'how' and more 'why' to make me stronger with the 'reason'. Now I can see things much more clearly compared with my own self two years ago.

Thank you Allah. Please make me, my family and my friends tsabat in this path. Amiin.

Wednesday, February 07, 2007

Israel laknatullah sedang merobohkan sebahagian dari al-aqsa! Apa yang kita dapat buat?! Adakah kita rasa cemas dan marah kepada israel itu?!

Sunday, February 04, 2007

Semakin hari semakin dekat dengat EDD (expected due date) anak aku dan isteriku. Seronok ada. Risau ada. Macam-macam perasaan juga. Ini kali pertama lalui peristiwa sebegini. Hatiku banyak berdoa kepada Allah. Hatiku hanya berserah kepada Allah untuk semua ini, supaya ia berjalan dengan selamat dan rahmat.

Bila memikirkan pasal anak, ia adalah satu anugerah Tuhan yang maha besar. Tak semua orang dapat anugerah ini. Ramai yang telah bersusah payah, tapi Dia tidak memberikan kepada mereka. Aku berharap dan berdoa agar anakku ini menjadi antara hambaNya yang soleh dan musleh dan menjadi orang yang mengubah dunia ini menjadi apa yang sepatutnya iaitu bernaung di bawah sinar cahaya islam.

Amin.

Saturday, February 03, 2007

Semalam aku berqiyam dengan remaja. 9pm lebih aku tiba di madrasah bersama Is. Masa tu bilik mesyuarat masih gelap. Lampu tak bernyala. Aku cuba repair. Aku dapati circuit dari switchboard tak ada current. Hmm .. kena sambung hari esok, bila dah siang.

Jadi kami semua tidur di bilik lain di madrasah tu. Kali ni Kamal remaja ada, dan bilangan agak ramai, 14 orang. Syukurlah. Walaupun hujan di luar sana, mereka masih nak datang. Malah bawa kerja sekolah dan buat bersama-sama.

Esok pagi, kamal bangunkan semua kawan-kawan dia. 430am. Kali ni sangat mengejutkan. Semua solat malam. Ada yang dua rakaat. Ada yang lebih. Selepas itu subuh beramai-ramai di surau. Lebih ramai dari orang tua di sana.

Kami bergotong royong selepas itu. Mula-mula di masjid, menyusun kerusi untuk program masjid esok. Begitu pantas. Sekejap sahaja siap, dengan tenaga 14 orang itu. Selepas itu gotong royong di madrasah sendiri. Tenaga yang ramai sebegini sememangnya banyak membantu kerja islam di sini dan di mana-mana. Cuma ramai yang lebih menumpu untuk membuat program besar berbanding dengan membina tenaga.

Selepas itu semua bersurai. Semua balik sendiri. Tak perlu hantar.

Thursday, February 01, 2007

Mengapa kita berdiskusi?Adakah sebab kita nak tambah pengetahuan?Atau
untuk menunaikan tanggungjawab?Atau sekadar untuk mengisi masa?Atau
kita tak nak dipandang slack oleh kawan?
Akhir2 ini aku dan YHY agak sedih dan down.Tambah2 lagi dengan cuaca
yang mendung dan sejuk.Apa yang sedang berlaku?Seolah-olah alam ini
bersedih bersama kami.