Sunday, June 27, 2004

"Dengan melukis boleh ubah dunia?"
"Dengan menulis blog boleh ubah dunia?"
"Dengan menyanyi boleh mengubah dunia?"
"Dengan berceramah sahaja boleh mengubah dunia?"


"Kita perlu jumpa manusia...dan kita perlu sentuh hatinya...sehingga dia melangkah ke depan seperti atau lebih baik dari kita!"

...kalau tak,sedara kita itu hanya akan berpada dengan ceramahnya di kedai2 kopi sahaja!

Maksud saya ... pak cik itu bukan setakat di situ,malah dia sudah nampak apa yang akan dibuat selepas itu!
Ohayou! Boku desu!

Hmm ... bila memikirkan orang di sini,especially bangsa aku,aku terasa kesian dan kecewa.Mereka terkeliru antara adat dan ibadat.Selalunya adat akan override ibadat.Sesama yang patut tutup aurat kita tak tutup aurat.Pakai baju kurung,rambut tak tutup dikira ok,sebab dari segi adat adalah tak salah.Salam2 sesama orang yang bukan mahram tak kira salah.Joget dan menyanyi tak kira salah.Ditambah dengan adat orang moden,berpeluk2,bercouple2,berpegang2 tangan tak kira salah.Tak jaga solat pun tak kira salah.Buat majlis sampai lalai waktu solat pun tak kira salah.Orang yang sensitif terhadap agama itu baru dikira salah.Sesama kita,berhasad dengki perkara biasa.Pantang melihat orang diberi rezeki lebih,kita mula dengki dan nak hilangkan apa yang orang itu dapat.Sudahlah begitu,kita begitu malas untuk berusaha,dan kita sukakan jalan mudah untuk mendapat kejayaan.Mereka lebih suka menyanyi daripada mengaji.Orang yang menghasilkan ciptaan yang canggih dibiarkan,tapi orang yang menghiburkan diberi penghormatan.Kesian kat bangsa aku.Namun ramai yang bangga dengannya dan ada yang rela berkorban deminya.

Bila difikirkan,begitu agaknya satu bangsa di zaman sebelum turunnya utusan terakhir.Bangsa ini rosak dan tak ada nilai dari mata dunia ketika itu...sehinggakan tak ada siapa mahu menjajah mereka.

Namun,mereka akhirnya dimuliakan .... dengan islam.Benar kata-kata saidina UMAR dan benar bagi mereka yang memahaminya!

Friday, June 25, 2004

"Kau akan tahu bila kau mula masuk ke alam aku sekarang ni"

Itu yang kita ucapkan kepada junior2. Itu yang kita ucapkan kepada student2.

Walhal,mengapa suasana menghalang kita untuk meneruskan apa yang pernah kita buat. Suasana memang lebih mencabar, tapi adakah ia menjadikan kita lebih lemah daripada dahulu? Kalau begitu, musuh kita akan lebih mudah untuk menghancurkan kita dengan mewujudkan suasana2 sebegini....

Selama kita masih bersemangat, selama itulah kita masih student. Selama kita masih bersemangat, selama itulah kita masih buat kerja. Selama kita masih bersemangat, tiada beza .... zaman student dan zaman bekerja

Sekadar ingatan buat diri.
Semalam aku berjumpa kawan lama. Kena hentam. Kena recharge. Kena ingat. Lama aku tak jumpa dia. 5 bulan macam sekejap sahaja. Satu jam bersama mengembalikan serpihan-serpihan semangat yang masih ada. Dah lama tak terasa sebegini. Benar,manusia sering terlupa dan sering juga perlu diperingatkan. Semoga orang di sisi kita nanti antara yang mengingatkan....

Wednesday, June 23, 2004

Tadi masa balik dari surau sorang manager kata,orang bujang bolehla kalau nak keje lebih masa kat pejabat,boleh juga dihantar jauh2.Betul juga,sebab orang berkeluarga akan berfikir pasal nak ambil anak bila abis keje,juga berfikir pasal hal keluarga bila masa punch out dah lepas.Aku lihat staff perempuan yang keluar on time.Staff lelaki lewat sedikit,tapi still awal...berbanding aku yang masih bujang.Namun,staff yang ada keje pun balik lambat,tapi mereka cuba juga siapkan keje.....

Hmm ... masa dah kawin nanti agaknya aku pun akan lebih rush nak balik berbanding sekarang.Ehe....
Hmmm...I felt hungry.It is very hard to diet when I got more work to be done.

Tuesday, June 22, 2004

Kekadang ... apa yang di dalam seseorang boleh dilihat bila dia menaip,bukan ketika berjumpa.Namun,ada juga yang menipu ketika menaip,tapi tidak ketika berjumpa.

Perasan kan,SMS,email dan chat dia berbeza dari empunya badan?

Monday, June 21, 2004

Ok.. satu lagi,aku teringat seorang pak cik berbicara kepadaku...

"amacam keje?"
"susah la...baru saya tahu peritnya hidup bekerja..."
"Haaa! Tu baru bekerja! Belum berkahwin dan beranak dan berumah lagi!"

Kata2 itu menyebabkan aku terimbas kembali kata-kata seorang lagi pak cik.

"kamu semua saya tak percaya! Selagi kau belum bekerja,berkahwin,pencen pun saya belum boleh percaya!"

Kata2 itu diutarakan kepada sekumpulan remaja yang masih belajar atau baru habis belajar.Pelajar ini dari mereka yang bersemangat dan banyak membantu di jalan ini....

Sememangnya satu realiti yang ramai tak sedar.Alam pekerjaan.Alam rumahtangga....semuanya merupakan satu alam yang sangat berbeza.Satu alam yang sangat mencabar.Tak akan tahu cabarannya melainkan mereka yang berada di alam itu sendiri.....

Semoga mereka dan aku dan dia masih istiqamah sampai mati.....
Hmm ... tadi aku lunch sama supervisor aku.Dia ada kasi satu pesanan."Make the best out of what u have!".Aku tersentuh dengan ayat ni.Benar.Kita sering merungut kerana tak dapat apa yang kita nak.Namun,kita jarang...mungkin tak pernah memanfaatkan apa yang kita ada sebaik2nya.

Kita akan menyedari nilai apa yang telah diberikan oleh tuhan kepada kita di saat ia hilang dari tangan kita.....

Sunday, June 20, 2004

Begitu banyak nikmat yang telah diberikan kepadaku,tapi aku jarang menyedarinya....
Hmm ... bila aku memikirkan perihal bola,aku rasa macam lain dari orang lain di sini.Semua lelaki dan jugak perempuan layan Euro nih. Aku ni pelik betul,tak minat benda2 yang orang minat...

Kat sini orang demam akademi f.Demam ke?Tapi macam famous sangat kat negara ni.Malah feeling...dan orang kata,ada nangis2.Aii ... ni pun aku rasa aku pelik sebab tak terasa bahang demam benda ni.Bukan itu sahaja,ada macam2 program yang mencari penyanyi dan penghibur terbaik di negara ini.

Dahulu dah ada,cuma kita tak perasan...ingat tak S pasport kegemilangan.Ingat tak ada lagi sebelum2 ni,cuma nama lain jek.Rupanya dunia diarah sebegini.Kita mencari penyanyi dunia,bukan pemimpin dunia.Kita mencari orang yang tercantik/hensem,bukan orang paling bertakwa/berilmu.Kita mencari penghibur bukan perekacipta(inventor)...

....kasihan kat kita,dan keluarga kita....
Semalam celcom down...line busy je.

Hari ni tengok dokumentari perang dunia kedua di Jepun.Waaa...mereka semua ditanam semangat berkorban demi negara.Segalanya dikorbankan demi maharaja.Malah berjuang sehingga akhir hayat.Mereka tidak akan menyerah sama sekali dalam peperangan itu.Nihon jin memang bersemangat sejak dahulu lagi! ... tapi sayang,ia adalah kerana manusia,bukan Pencipta...

Kita di sini bersemangat macam tu ke?Setiap hari kita memupuk semangat untuk berhibur dan bergembira.Malah kalau tengok cerita kat TV pun kita tak naik semangat,jika dibandingkan dengan cerita jepun....

Namun,semangat islam lebih hebat dari tu.Bukankah bila seruan perang sampai,semua bergerak ... laju atau perlahan...kerana sudah nampak ganjaran yang amat besar di hadapan!

Saturday, June 19, 2004

Bila tiba di sini,ramai terbakar....tak tahan dengan suasana....

...dan sekarang apa kata kita cuba selamatkan mereka,semampu yang kita boleh?
Aku ingat nak tukar kepada kamalsan.blogspot.com
Kawan-kawan....kuatkan semangat!

Kekadang kan,kita rasa macam kita ni sorang je...
Tapi sebenarnya kita tak berseorangan.Teman-teman kita yang kita tak dapat jumpa sedang mendoakan kita.Teman-teman kita yang kita tak dapat contact sedang ingat pada kita.

Malah teman-teman kita di serata dunia sedang melaksanakan tanggungjawab mereka...seperti kita,walau berlainan dna dan rupa!

Kalau terasa seorang,bersemangatlah....sebab kita masih ada fikiran itu,barangkali iman tengah lemah,barangkali ada masalah yang memperlahankan kita....

...tapi jangan patah semangat! Orang jepun kan bila hadapi krisis camni,mereka makin bersemangat.Dia tersenyum,sambil mengatakan "aku akan tewaskan mereka!!"....

...cuma kali ni kita berlawan dengan realiti....

...jadi,jangan putus asa lagi!

Selagi ada sisa dalam diri ini yang masih bercahaya...aku akan teruskan usaha!!!!

Thursday, June 17, 2004

Overtime.It is quiet around here.

Wednesday, June 16, 2004

People seems to be happy when they got married.

I have seen some bad experience out of married couple.Real experience.From people whom I knoe.REally bad.It worries me.It is killing those ideal and nice things that I wished.

Well,what's the point of worrying for the things that has not happened yet.Who knows...some kind of help might be on the way!

Tuesday, June 15, 2004

Suddenly I remembered this song."Permaisuri Hatiku",by Hijjaz.It reminds me of a friend.He is handsome and I believe,famous back there in Melbourne.He has style that made me impressed.

I remembered,the time when we went to McKenzie's Falls and it was raining heavily.It was cold.We got canned spaghetti and some bread and drinks.The plan was to lie down and wait till the sun sets.Instead,we go through the rain,all the way down to the bottom of the fall.As usual,I got my multi-dimensional,multi-purpose coat with me.I miss the coat(the green one).

Down there,we ate our spaghetti.On the way down,we chatted about some interesting stuff that I still remember now,but not to be written here.Gomen ne!

Then we had our prayers,in the middle of the heavy rain.Our bags and clothes were wet.A very sentimental feeling at that time.

We went back up to the top.We seek our refuge inside the blue CSX car.At that time I remember we played that song....Hmm hmm hmm ...permaisuri hatiku...and we slept.

When we woke up,it was dark already.No more cars,other than our car.Nobody around.My friend drove back.It was dark but he was speeding.Alhamdulillah,we arrived alive to our destination...

Hmm ... why am I writing this?
Bila jumpa kawan-kawan,terasa semangat semula! Teringat aku kepada diriku di sana suatu masa dulu.

Teringat aku ketika buat kerja sampai lewat malam.Ketika itu diskusi berjalan begitu lama,sehingga tak sedar masa...

Teringat aku ketika balik menaiki tren terakhir.Ketika tiba di stesen Huntingdale,aku berjalan kaki balik ke rumah...memakan masa 30 minit lebih,dengan esoknya ada assignment kena hantar,dengan esok ada test kena buat (masa tu member aku ada test pasal penyakit..hmm tak ingat pulak)

Teringat aku ketika meminjam kereta kawanku untuk pulang.Malam itu begitu sejuk.Malam itu aku bersama dua teman memandu di tengah malam,merentasi Princes highway...yang agak sunyi dari kenderaan tapi terang benderang dengan lampu jalan...

Kini hampir sama semuanya,cuma ada sedikit penyesuaian dengan keadaan semasa.Aku dan temanku sudah bekerja.Kali ini tak ada tren tengah malam.Sudah tiada kereta untuk dipandu.Namun,kerja itu tetap berjalan.

Masih lagi ada yang berjaga,demi umat ini....di kala kita leka dengan bola di waktu pagi...

Sunday, June 13, 2004

Hari ini adik aku akan ke SMS muar.Dia balik setelah bercuti 2 minggu.Ehe..cuti sekolah,benda yang aku dah tak rasa dah buat masa ni.Yela,keje pejabat cuti 2 hari jek.Cuti raya pun pendek,kalau nak panjang,kena pakai cuti tahunan la...

Tapi cuti pun,ada manusia yang tak bercuti.Cuti sinonim kepada rehat dan santai...tapi manusia ini,cuti bermaksud kerja dan masa kerja atau study dianggap cuti.Masa cuti inilah mereka berpeluang untuk bekerja kerana inilah masa yang mereka ada.

Habis tu bila mereka bercuti?Ehe...cuti mereka selepas mereka menemui tuhan mereka nanti!Malah mereka akan enjoy lebih dari kita yang biasa ni!

Saturday, June 12, 2004

Kita sanggup berusaha sebaik-baiknya demi mendaki tangga kehebatan pada pandangan manusia.Kita sanggup mengorbankan orang lain demi kehebatan yang kita cari..

Namun sejauh mana kesanggupan kita untuk mendaki kehebatan di sisiNya?Mengapa semangat itu tidak menjadi sehebat semangat yang satu lagi?Mengapa hati manusia begitu berat apabila hal ini menjadi agenda utama?Mengapa kita tidak sanggup dikorbankan?

Wahai Pencipta,kuatkan kembali semangat manusia-manusia yang pernah melalui jalan yang mulia....

Bangunkanlah mereka yang pernah bangun....

Bangunkanlah mereka yang masih tidur...

Wahai Tuhan,kuatkan semangat kami,semangat adik kami....dan semangat abang kami....

Friday, June 11, 2004

Aku ada lukis komik.Scanner takde.Sapa2 boleh pinjamkan scanner?
Adakah aiskrim durian sama dengan buah durian?

Hampir sama tapi tak betul-betul menyamai buah durian yang sebenar.Begitulah dengan islam yang dirasakan semasa kegemilangan islam dengan islam sekarang.

Ia bukan lagi wujud sebagai sebuah sistem.Sistem kepada dunia.Kita melihat begitu ramai orang islam.Namun kita tak dapat merasakan ruh di sebalik ramainya orang yang beragama islam.

Setiap kali masuk waktu solat,adakah anda terpengaruh untuk bersegera bersolat?Kita lebih terpengaruh untuk melihat pertunjukan kereta dan komputer dan perhimpunan manusia berbanding untuk bersegera bertemu dengan Pencipta kita walaupun kita sudah diseru kepadaNya.

Bagi wanita,begitu ramai yang beragama islam,tapi tergerakkah wanita islam ini untuk menjaga pemakaian dan pergaulan?Tergerakkah wanita lain yang belum islam untuk mengetahui islam?Dapatkah mereka merasa kemanisan sistem ini terhadap mereka dan bukan mereka?Aneh...ada wanita islam sendiri memperjuangkan aiskrim jambu yang disangkanya durian!!!

Seorang pemuda telah berusaha selama 23 tahun...membentuk manusia dan terus membentuk manusia....dan ia memakan masa selepas itu ...600-700 tahun untuk menjadikan islam sebagai sebuah sistem dunia.Kita pula?

Kita adalah orang yang setiap hari pergi ke masjid dan balik dari masjid...dan lebih selesa berehat bersama anak dan isteri!
Hmm...hari ni rasa semangat sket!Sejak minggu lepas banyak keje dari supervisor aku.Dia baik,boleh geng la.Kat sini sume orang lama,dah keje 8 tahun ke atas.Bagus gak,dapat tanya pengalaman...

Thursday, June 10, 2004

Aku rasa ada orang terdemotivate sebab aku,maka aku nak minta maaflah.Ehe,aku ni manusia biasa.Aku hanya menulis catatan diriku,adakala ia menaikkan semangat,adakalanya melemahkan semangat.

Aku terbaca komen di tagboard.Masih ada yang keliru dengan entri2 aku.Maaf,sememangnya begitu.Ada perkara yang semua boleh fahami,ada perkara yang sesetengah boleh fahami dan ada yang hanya aku sahaja faham.Namun Dia memahami segalanya...apa sahaja yang tertulis di hati ini.

Aku masih menyelusuri hidup ini....semoga aku dapat membiasakan diri dengan kehidupan baru ini.Terima kasih kawan2 semua.Terima kasih saudaraku2 semua.
jadi kopi,lobak atau telur?
Wakaranai...

Boku wa da-re?

Ima wa ... hitori desuka?

Ima wa ... doko desuka?

Waaaaaa ... shigoto! Shigoto!!!

Wednesday, June 09, 2004

Waaa... I never had this much load.It is much more tougher than I thought.After one month already got two projects to be done!

Think positive!!This might be another way to test and upgrade my mental endurance.I knew a friend who had much more worse than this!

Tuesday, June 08, 2004

OK OK !!!! ganbare!!!

It's lot of work in front.Much more than my assingment!
"Do what you believe" said one of my friend.

Hmm...Almost every Japanese drama also has this phrase.It is inspiring to do what our heart says."Do with all your heart!"

Heart generates strength,strength produces effort,effort will create results...good or bad!

But...how do we know whether our heart is guiding us to do the right thing?What is the right thing?

Only He knows!..and may we become of the people who were given that guidance!
No wonder faster processor enable us to finish our work quicker....

but slow processor will train us to be more patient ... or you'll scrap your work (due to the program crashing!)...
I must have a positive .. really positive attitude!

Saturday, June 05, 2004

Banyaknye kenduri hari ni...kenyang betul perut....
Di sini kita rasa selamat tak?Hmm...mereka kata kita selamat.Sejak dahulu sehingga sekarang,dikatakan kita selamat.

Adakah memang selamat?Aneh...kita boleh berharap kepada sang musuh untuk melindungi kita....kerana kita sudah benci sang penyelamat...

Friday, June 04, 2004

Hari ini cuti...untuk kompeni yang aku keje la...

bagi orang yang keje,dalam hati mereka...kampung.

bagi orang yang belajar,dalam hati mereka...kampung.

bagi orang yang belajar dan tinggal kat KL,dalam hati mereka ... enjoy.

bagi orang yang masih jaga,dalam hati mereka...projek 600 tahun yang belum selesai!

Teruskan usaha!
buat mereka yang masih di sana...
bersedialah...takut-takut anda belum bersedia walaupun sudah bersedia...

buat mereka yang baru di sini...
bersabarlah...takut-takut sabar anda belum cukup sabar sebagaimana yang sepatutnya...

buat mereka yang dah lama di sini...
jangan lepaskan mereka yang baru di sini begitu sahaja...
dahulu adikmu dijaga...
kini adikmu dibiarkan...
akibatnya adikmu pergi ke mana...
akibatnya kamu pula akan ke mana...

Namun...buat aku yang disini...
aku harap aku tak nak lepaskan adik yang akan balik tak lama lagi...
semoga aku dan adik aku akan menjadi lebih kuat di sini...
kerana aku dan adik aku akan mengubah dunia ini ... walaupun hanya seinci
dan ... aku perlukan ramai adik-adik ... kerana adik lebih kuat dari orang tua...
kerana adik memiliki potensi yang besar untuk ubah dunia!

Adik-adik...abang ada kat sini...
Doakan abang-abang yang tertidur bangkit...
Doakan abang-abang yang masih jaga ... dapat jaga adik-adik bila sampai masanya nanti...

Teruskan usaha ya adikku!
Doakan agar Allah dapat jaga hati kita sampai ke akhir hayat kita...

Thursday, June 03, 2004

Hari ini aku lihat ramai orang balik kampung.Esok kompeni ni cuti.Begitu berkobar-kobar untuk balik kampung.Maklumlah,dah lama berada di KL ni.

Tambah-tambah lagi musim durian.Member aku yang asal melaka kata kat melaka banyaaaak durian.Dia dari Kerteh dah memandu ke Melaka!
Today my friends e-mailling each other.It seems everybody is excited.We didn't contact each other for quite long.

Hmm..the place where I live is pretty nice.The surau is filled with international students,which reminded me about beddoe mosque....

Wednesday, June 02, 2004

Semalam mak , ayah dan famili datang.Mak call petang tu dan kata nak tengok rumah aku.Hmm..terkejut gak.Jadi petang tu aku jumpa mereka kat KLCC dan terus ke rumah aku.Actually rumah aku adalah flat kat (...).

Solat.Makan.Pastu pegi ke flat.Masa tu hosmet dah kuar pegi makan malam.Mak dan ayah kata ok gak tempat tu.Kalau mereka kata gitu,oklah.Pastu mereka balik sebab esok nak ke terengganu.
Konnichiwa...

I felt revived.After the long period of trial and tribulation(umm,maybe not long enough),I learned a lot.I was put to a position that most of us might encounter later on in life.

It was quite large transition between student life and staff life.The way you think would be different and the way you live also different.The load will be as well different.You won't get the feeling until you taste it first hand.

When I was a student,I thought people in the working world are too busy,therefore they are slow and it seems that they do not have much time to at least have a small chat with us.Now I understand why.

I also wondered at that time,why most of the people fell asleep when they enter the working world,even though they were wide awake in their previous life.You will know the answer after you started your life...your new life....here.

Well...how tough it is....how tough it was...alhamdulillah,I am still here...even though with some scars and bruises here and there.

600 years is still far...so,let's get going!

Tuesday, June 01, 2004

OK.Kuatkan semangat!!!!
Boku desu.Shigoto o shimasu!

OK...what will happen would be due to what I reacted to what has happened before.

But above all,it has been determined by Him.What I can do is to react positively and try my best.

OK.Continue on with my adventure!