Hmm ... kita baca al-quran kan? err ... ke kurang baca? ke tak suka baca?

Ok .. mari lihat surah an-nur,ayat 31 (24:31):

"Katakanlah kepada wanita yang beriman "Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya,kecuali yang (biasa) nampak daripadanya.Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung itu ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka atau putera-putera mereka atau putera-putera suami mereka atau saudara-saudara lelaki mereka atau putera-putera saudara lelaki mereka atau putera-putera saudara perempuan mereka atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki,atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak memiliki keinginan terhadap wanita atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyika. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah,hai orang-orang yang beriman supya kamu beruntung."

Ada perasan tak, "melabuhkan kain kudung itu ke dadanya..". Hmm,kalau sekali baca,kita faham maksudnya ialah kena bertudung sampai tutup dada kan? Kalau tak pakai langsung tu camne ye?

Pastu perasan tak lagi "menahan pandangan dan memelihara kemaluannya dan jangan nampakkan perhiasannya kecuali ...".Al-quran suruh camni,tapi dalam masyarakat,apa yang mereka buat ...? Apa yang kita buat? Apa yang artis buat? Apa yang orang baik buat? Aii ... mereka pun selamba cakap-cakap camtu ...

Aii .. makin lama makin konfius saya bila hidup di dunia ini. Mengapa umat islam buat lain dari apa yang al-quran suruh. Mengapa umat islam macam ni? Tolong.

Comments

Popular posts from this blog

Germany