Hari ni aku nak berjalan lagi. Dua tiga hari lepas ni akan berjalan lagi. Ehe ... hidupku semasa belum bekerja ni, aku berjalan melihat dan berjumpa dengan manusia. Banyak pengalaman yang telah ditimba dan akan dipelajari.

Pagi tadi pergi makan pagi kat bandar lama. Aii .. burung buang najis atas kereta lak. Biasalah, bandar lama banyak burung layang-layang.

Oh,teringat aku suatu benda.....
Kita pernah dengar orang kata islam tu kolot.Mungkin kita rasa biasa je.Hakikatnya mungkin kita sendiri pandang islam tu kolot.Lihatlah wanita.Mereka yang bertudung dengan betul (menutup aurat sebetul2nya) dianggap orang lama.Orang yang bertudung labuh lagi la dipandang pelik.Bila ada orang sensitif pasal solat,dianggap terkongkong.Bila ada orang sensitif terhadap pergaulan lelaki perempuan,dianggap tak mengikut peredaran zaman.Aku ingat tu kata-kata dalam buku teks je,tapi rupanya itu yang berlaku.Aku lihat orang islam biasa sahaja berkhemah bersama-sama lelaki dan perempuan.Aku lihat orang islam biasa sahaja study bersama-sama lelaki dan perempuan ... dalam satu meja library dan dalam satu rumah (selalunya kat rumah perempuan)...

Aku lihat bila orang yang sembahyang awal,yang suka solat berjemaah dicop ustaz,imam dan terlalu ekstrim.Aku keliru.Di mana identiti seorang muslim?Apa beza kita dengan orang kafir?Adakah sistem yang Allah kasi kat manusia penuh dengan kekurangan?

Maha suci tuhan dari segala kelemahan!!!

Comments

Popular posts from this blog

Germany