Kekadang kan,kita ditarik ke dalam suatu keadaan yang mana kita rasa kita dah tak boleh pulih. Mungkin sampai kita rasa kita dah tak ada harapan. Mungkin sampai kita rasa satu demi satu benda menjadi serba tak kena. Mungkin sampai kita nak mencari benda untuk dipersalahkan,tapi akhirnya menyalahkan diri sendiri. Adakah bila timbul keadaan itu,kita rasa kecewa? Adakah bila timbul keadaan itu,kita rasa alangkah baiknya andai suasana dahulu (yang amat kita sukai),kembali kepada kita?

Ya.Tapi kita adalah watak utama cerita kita.Bukan cerita orang lain.Pengarah hanya melihat gelagat kita selaku pelakon utama dalam siri yang tak tahu bila endingnya ini. Cerita kita bergantung kepada pilihan kita.Selagi kita diberi nyawa,selagi itu kita berpeluang untuk menentukan jalan cerita kita.(tapi hakikatnya Pengarah juga yang dah set jalan cerita kat loh mahfuz sana).

Namun,ingin aku nasihatkan kepada diri,bila keadaan menekan lagi,barangkali inilah masa untuk me-level up-kan diri.Inilah masa daya ketahanan dipertingkatkan.Inilah masa keikhlasan niat dan kekuatan hati diuji.Inilah masa yang mana Pengarah kita nak evaluate sebaik mana value kita.

Maka ... cerita masih berjalan. Hayat masih ada. Bermakna masih ada harapan. Hasil bukan menjadi ukuran, tetapi apa yang diusahakan.

Benar,masa adalah kehidupan.Bukan emas yang boleh dijual belikan.

Comments

Popular posts from this blog

Germany