Dua tiga hari lepas aku teringatkan bicara bersama seorang pemuda:

Petunjuk atau hidayah amat mahal.Tak ramai orang yang kita lihat di sekeliling kita dapat benda ni.Betul,cuba perhati.Kalau tak pun,cuba tengok diri kita,adakah kita sudah mendapat hidayah?

Op.. lupa lak.Masa berbicara,aku ada tulis ...
1.ada manusia menemui hidayah
2.ada manusia dilanggar hidayah
3.ada manusia kahwin dengan hidayah

Yang pertama,ada manusia mencari-cari dalam hidupnya benda ini.Sejak kecil dia cenderung kepada kebaikan.Sejak remaja dia inginkan kebaikan.Dia mencari dan mencari.Akhirnya Dia memberikan hidayah yang dicari kepada manusia itu.

"..barangsiapa yang berusaha/berjihad di jalan Kami,Kami akan tunjukkan jalan-jalan Kami..." (tak ingat surah apa... insyaAllah,kalau ada rezeki akan ditulis)

Yang kedua,ada manusia tidak terfikir untuk mendapat hidayah.Dia leka dan larut dalam dunia.Dia tidak sangka pun.Tapi Allah sayang kat hamba ini,maka diberinya hidayah melalui jalan yang dia tak sangka.Memang tak sangka.Banyak cerita yang saya dengar.Cerita benar.Beruntung manusia ini.

Yang ketiga,ehe ... ni gurauan saya.Tapi boleh apply gak secara umum.Maksud yang ini seorang muslimah atau akhawat yang bernama hidayah.Tapi kalau muslimah tu mantap iman dan kefahamannya,beruntunglah orang itu.Amiin.

Comments

Popular posts from this blog

Germany