Ingin ku ceritakan sesuatu yang ingin ku kongsi...

Malam ini hujan lebat.Kilat sabung-menyabung.Sehingga sebentar tadi.Sekarang sudah reda.Adakah sesuatu yang besar telah berlaku?

Ok.Aku bersama sahabatku berjalan-jalan berjumpa manusia.Tidak ku sangka,tapi memang berlaku,aku lihat senario seperti yang pernah dilukis dalam komik itu.Si suami buat kerja sampai dia penat.Dia drive sampai lewat malam.Bila nak pulang,teman dia pula yang drivekan pula.Dia adalah antara orang yang aku respek.Aku rasa ramai adik aku pun respek kat dia.Sentiasa senyum dan sentiasa bawa sikat ke mana-mana ;) Ehe...susah nak cari orang macam itu.

Aku juga mendapati,perbezaan antara manusia membolehkan ia dimanfaatkan untuk jalan ini.Orang lelaki buat kerja secara simple tapi kekadang berlebih sedikit dari kapasiti biasa dan orang perempuan buat kerja secara detail tapi menghampiri kapasitinya.Ehe.. orang tak faham lak kali ni.Maaf yek.

Hmm ... kita selalu mengharapkan good ending. Mungkin kita bayangkan pengakhiran terbaik ialah dalam bentuk yang dilihat di dunia.Semalam aku baru menghabiskan buku berkenaan 'the guide along the path'.Menarik.Di chapter yang terakhir,bertajuk 'this is the path',ia memulakan dengan surah al-buruj.Dalam surah itu ada diceritakan golongan beriman yang dibakar dalam parit oleh golongan jahat.Orang beriman binasa dan orang tak beriman gembira melihat orang beriman binasa.Yang aku faham dari sini ialah,antara sifat jalan ini ialah,kejayaannya melangkaui alam yang kita lihat ni.Ia mencecah ke alam infiniti...ke alam akhirat nanti.Kekadang,orang ini tak dapat apa-apa melainkan kekalahan,kekecewaan,kebinasaan.Namun hakikatnya,dia telah berjaya andai dia telah bekerja.Andai dia telah berusaha.

Dalam filem jepun,watak utama akan bermula dengan suasana yang tiada harapan.Kemudian berlaku peristiwa yang menaikkan semangat dan dia berusaha.Akhirnya dia berjaya.Tapi realitinya,dia boleh jadi berjaya atau langsung tidak berjaya.Tapi,dia tetap berjaya sebab dia telah berusaha... dengan syarat niat sudah dijaga.

Seperti yang selalu aku cuba ingatkan kat diri aku.Yang kita mampu buat hanyalah berusaha.Berusaha dan berusaha.Hasilnya ditentukan oleh Dia.

Comments

Popular posts from this blog

Germany