Dua tiga hari ini aku belajar berkenaan menghargai apa yang aku ada. Ehe, ni setelah membaca buku "How to enjoy your life and your job". Sangat menarik buku ini, walaupun ditulis oleh orang putih yang bernama Dale Carnegie.

Antara isi buku ini menekankan untuk bersyukur dan menghargai apa yang kita ada. Kita selalu melihat orang lain yang lebih dari kita dan kita merungut, mengapa kita tak dapat macam orang itu. Contohnya, kita melihat kawan kita bekerja dekat dengan rumah dia, atau dekat dengan tempat yang best, walhal kita bekerja di tempat yang amat terpencil dan jauh dari keluarga. Mesti ada rasa tak puas hati, atau perasaan "Why me?Why me?".Kita tak melihat kepada orang yang tak ada kerja langsung, orang yang lebih teruk keadaannya dari kita. Sekurang2nya ini rezeki kita setakat ini.. insyaAllah, itu yang terbaik untuk kita sekarang, dan yang lebih baik akan ada untuk kita bila sampai masanya.

Rasulullah dah cakap benda ni lama dah. Aku rasa ni hadith, tapi kalau boleh kena check dulu la (Sapa2 dah check, boleh beritau saya ek?).

"Jangan kau lihat orang yang di atas kamu,tapi lihatlah orang yang dibawah kamu" - Maksudnya ... lihatlah orang yang lebih kekurangan dari kita, supaya kita mensyukuri apa yang kita ada.

Comments

Popular posts from this blog

Germany