Tadi masa makan aku baca buku. Pelik sket aku ni, masa makan pun nak baca. Mungkin doktor tak galakkan (sebab kacau konsentrasi sistem pencernaan?). Aku malas makan sambil tengok TV, lebih suka sambil makan sebab ada gak benda yg aku boleh dapat :) ... ehe .. ni pendapat sendiri

Sambil2 tu aku teringat. PAsal Orang Australia dan culture dia. Dulu dan sekarang, mesti ada orang kata : 'kalau datang australia tapi tak tau footy,rugby atau tak minat apa yang orang australia minat, maka baik takyah datang' .... maksudnya kita kena at least merasa budaya orang australia ni. mesti kawan ngan orang australia ni. mesti berbangga kalau menjadi sebahagian dari australia ni. .... betul ke kena begitu? Kalau mati, munkar dan nakir ada tanya ke, kita ada merasa benda2 aussie tu ke belum? ada tak dia tanya, team footy/rugbi mana menang musim ni? ada tak dia tanya, kau ada tak ramai kawan aussie? ... renungkanlah diri ku ...

Hmm ... aku terbaca tafsir berkenaan ayat 142-143 surah al-baqarah menurut buku in the shade of quran. Kita orang Islam ada identiti sendiri . Apsal kena ikut budaya orang kafir? Apsal kita kena bangga ngan benda yg orang kafir bangga?

Sekadar coretan selepas makan. Renungkanlah wahai diri ....

Comments

Popular posts from this blog

Germany