semalam ke rumah kawan. Baca nota pasal physiologi manusia. Dia budak medic. Zac . Ehe . Rupanya buku teks physio untuk student medic lagi canggih . Banyak gambar. Tapi maklumat tetap banyak. Kesian gak bila tengok student medic struggle semata-mata untuk jadi doktor. Adakah berbaloi berhempas-pulas untuk itu? Adakah berbaloi korbankan prinsip Islam kerana itu? Adakah berbaloi tak jaga solat kerana itu?

Ehe ... namun, lagi best andainya ... kita buat benda ni bersungguh-sungguh , semampu kita. Tak putus asa. Sesusah mana pun subjek tu , assignment tu , kita buat juga. Kita ulangkaji juga. Aku pernah dengar hadith : walaupun tau esok nak kiamat, kat tangan ada benih , maka TANAMLAH benih tu. (kalau aku silap , kasitau yer!)

Hmm .. cam contradict lak ngan statement atas. Tak . Ehe ... tak sama sekali. Orang beriman hebat . Mereka tak bazir masa dan tak ada masa untuk boring. 100% keje bermanfaat. Bukankah surah alam nasyrah cakap : ' bila habis satu urusan , maka bangkit dan buat terus urusan lain! ' ... ertinya zero idle time! Bayangkan , betapa efisiennyer masa kita tu! Satu lagi ... kita ada doa. Doa tu senjata dan kekuatan mukmin. Bila kita dekat ngan Allah , ehe .... orang biasa takleh dan tak mampu buat cam mereka ni. Allah menguasai dan mencipta masa. Tak lojik imam2 besar dulu2 tulis berjilid2 buku berdasarkan masa yg ada. Allah mencipta dan mengawal otak dan hati kita. Tak lojik ada orang yang boleh memorise cam imam bukhari dan muslim. Student medic pun ingat2 lupa jer kan? ....

Ehe ... oleh itu. Diriku , bersemangatlah dalam hidup ni. Tambahkan ilmu dan kefahaman untuk jalan yang sangat jauh ni. Istiqamahkan kami dan kengkawan kami di jalan ini ya Allah. Amin.

Comments

Popular posts from this blog

Germany