Tadi belajar pasal branding.Ya.Pasal brand atau jenama.

Bukan sahaja syarikat,setiap manusia pasti mempunyai jenama.Andai kita tidak memiliki jenama,mungkin kita akan dijenamakan oleh orang lain.Jenama adalah impression orang terhadap kita.Jenama membawa mesej yang mungkin akan memberi kesan kepada orang lain....

Apakah jenama yang aku ingini?

Adakah aku membawa jenama islam...yang mana bila orang lihat aku,dapat ia lihat keindahannya sebagai akhlak,sistem,budaya dan yang penting sekali cara hidupnya?Adakah orang tertarik untuk tahu lebih dalam mengenainya bila melihat aku?

Adakah aku membawa jenama kejepunan...bila orang melihat aku....mereka ingin tahu sebagai berkenaan jepun.....dari segi anime hinggalah kepada budaya ... walaupun aku bukan bangsa jepun atau belajar di sana...

Adakah aku membawa jenama suatu bangsa itu....yang mana bila orang melihatku ... apa yang mereka nampak ... sifat lemah ... dengki-mendengki .... perlahan .... suka berseronok dan bermain-main ... mementingkan diri sendiri....

Atau ... aku memiliki jenama yang lain ...

Apakah jenama kita sebenarnya?

Comments

Popular posts from this blog

Germany