Melayu


Akhir2 ini aku mendapati isu kesatuan melayu makin menjadi2 diperkatakan... tak kiralah di arena politik, dan juga di arena gerakan dakwah (di kalangan NGO).

Di TV tiga, terutamanya bila tengok buletinutama (berita prime time antara maghrib isya), selalu parti melayubersatu dan orang2 yang berkaitan serta macam tak berkaitan sebut2 pasal perlunya orang melayu ni (yang majoritinya muslim) bersatu, dan jangan ikut parti orangbukanmelayu yang non-muslim itu. Makin lama makin kedengaran bunyi2 itu ... seolah2 hari Peru13 (pilihanraya umum ke 13) sangat dekat!

Bila lihat di FB, dahsyat juga 'pergaduhan' perbincangan antara pihak2 yang berbeza (pendapat dan idea). Bila satu orang buat statement, satu pihak lagi akan menyerang memberi pendapat, dan dibalas balik oleh pihak yang memberi statement. Tu belum kira bila teman2 seperjuangan atau sepemikiran kedua2 pihak masuk campur. This is applicable for both sides, regardless who make statement first.

Aku harap aku lebih memahami isu melayu dan kesatuan orang melayu ini, supaya dapat maintain salamatussadri (baca: berlapang dada) dengan teman2 dari NGO yang berpendapat berbeza2 ini.

Comments

Popular posts from this blog

Germany