Pagi tadi semasa berada di masjid, pentazkirah kuliah subuh berkongsi perihal motivasi untuk istiqamah dalam kebaikan. Dia menyebutkan satu hadith, antara isi penting hadith itu: "Ada beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jaraknya sejengkal dengan syurga, lalu takdir mendahuluinya dan dia beramal dengan amalan ahli neraka, lalu dia masuk ke dalam neraka. Adapun Ada yang beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jaraknya sejengkal dengan neraka, lalu takdir mendahuluinya dan dia beramal dengan amalan ahli syurga, lalu dia masuk ke dalam syurga".

Hadith ini sering disalah fahamkan. Seolah tidak guna beramal,kerana jika 'takdir mendahului' maka masuk neraka!

Tidak sama sekali.

Apa yang perlu difahami ialah ... jika kita sudah berada di dalam kebaikan, teruskan dan teruskan beramal, jangan biarkan sekali pun peluang untuk terjerumus ke dalam kejahatan, takut-takut kita mati ketika saat terjerumusnya kita!

... dan bagi yang berada dalam dosa,noda ... Allah sentiasa menantikan taubatmu! ... jangan putus asa dan jangan bertangguh untuk bertaubat dan berbuat kebaikan, sebab kita tidak tahu bila saatnya kita akan mati, dan barangkali nyawa kita diambil di saat kita berada di dalam kebaikan itu lalu diampuni sebagaimana hadith in sebutkan!

Wah, sungguh memotivasikan untuk beramal!

Comments

Popular posts from this blog

Germany