Hari ini aku menemui kawan lama yang sudah lama tidak bertemu.

Aku tiba lewat di tempat kendurinya. Orang-orang di dapur mengemas apa-apa yang tinggal. Mereka terdiri dari lelaki yang usianya muda. Barangkali NHB mengenalinya.

NHB memakai baju melayu pink. Tidak berubah sejak dahulu. Mungkin lebih hensem disebabkan kenduri hari ini.Isteriku gembira bila mendapati isteri NHB adalah teman yang dia kenal di Australia dulu. Malah mereka pernah sekolah sama di zaman remaja dahulu.

Perbualan tidak begitu panjang memandangkan aku dan isteriku amat memahami tahap keletihan pasangan pengantin pada kenduri hari ini :) . Husna seronok berkenalan dengan adik NHB yang paling muda, namun dia ingin pulang dan ingin makan dan mandi, sebagaimana jadualnya sehari-hari.

Aku meninggalkan rumah NHB.

Teringat aku kisah-kisahku dengannya tatkala kami mula mengenali jalan ini ... jalan yang begitu panjang, penuh ujian dan juga mencabut yang menurutinya ... satu persatu disebabkan oleh kenikmatan dan kesusahan dunia dan kehidupan.

Syukur juga. Dia makin mantap di jalan ini, dan doaku ... moga kemantapannya bertambah setelah melangkah ke alam baru itu!

Comments

Popular posts from this blog

Germany