Tatkala aku melalui pintu keluar lapangan terbang btu, aku dapati amat ramai orang menantikan kepulangan teman atau saudara dari Kuala Lumpur. Kelihatan di wajah mereka perasaan gembira menantikan ketibaan orang tersayang. Beruntungnya orang-orang yang dinantikan mereka itu. Orang-orang itu menemui yang mereka sayangi.

Aku? ... aku tidak menemui sesiapa di lapangan terbang ini. Aku hanya seorang diri.

Aku berjalan merentasi semua orang, menaiki keretaku yang ditinggalkan selama dua malam. Inilah rutin diriku selama tiga tahun di sini. Menaiki kapal terbang seolah-olah menaiki bas, cuma harganya sangat mahal dan tidak menentu, dan tidak terkira letihnya tubuh ini mengembara.

Berapa lama lagi aku akan begini? Setahun lagi? Dua tahun? Atau lagi enam tahun?

Comments

Popular posts from this blog

Germany