Semalam juga aku merasa lemah. Ada seorang kawan berkata, kalau nak buat kerja ini, amalan kena mantap. Makin hebat nak buat kerja ni, amalan kena lagi mantap.

Aku akui. Bila aku muhasabah, aku dapati aku tak layak untuk bekerja di tahap ini. Aku rasa aku sangat lemah. Aku jarang sekali mencapai tahap yang kawan itu kata.

Namun, sahabat aku menasihati aku semalam bila aku ceritakan perkara ini kepadanya. Dia kata, kalau nak tunggu macam tu, kena jadi malaikat la baru nak berdakwah. Tapi sahabat nabi pun lain2 tahap amalan dia. Nabi pun tahu semua orang tak sama, sebab tu bila diminta nasihat, kadang lain nasihat untuk sahabat yang lain.

Jadi, buat apa yang termampu. Tingkatkan ikut kemampuan. Jangan rasa lemah. Sekurang2nya Allah dah kasi kita kesedaran untuk bekerja di jalan ini, dan insyaAllah, Dia akan bimbing dan jaga kita.

Segala puji bagi Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Germany