Hidup ini tidak bererti jika tiada cita-cita dan keazaman. Kedua-duanya memberikan semangat yang kuat kepada kehidupan seseorang. Semakin besar cita-cita seseorang itu, semakin kuat semangatnya dan usahanya dalam kehidupan.

Tokoh-tokoh yang hebat memiliki cita-cita yang sangat besar. Mereka menghadapi berbagai kesusahan, namun mereka menempuhinya dengan sabar dan tabah. Mereka akhirnya dicatat dalam sejarah sebagai pahlawan, tokoh atau pembawa perubahan di dalam sejarah.

Ianya seperti sunnah alam ini yang ditetapkan olehNya. Manusia yang bercita-cita besar pasti akan berfikiran besar dan berusaha besar. Manusia sebegini tidak terkesan dengan perkara yang kecil dan remeh-temeh.

Dalam kehidupan kita seharian, adakah kita memerhatikan cita-cita dan keazaman kita selama ini? Apakah yang ingin kita capai di dalam kehidupan yang singkat ini? Adakah kita sekadar ingin mendapat jawatan yang tinggi, atau wang yang banyak, atau kehidupan yang serba selesa? Kesemua itu tidak akan memberikan sebarang kesan terhadap kehidupan melainkan terhadap diri kita semata.

Lihat Rasul SAW. Cita-cita baginda tersangat besar dan ia diterjemahkan dengan usaha, pengalaman dan kesusahan yang baginda lalui. Para sahabat menghayati gagasan baginda dan meneruskannya sehingga terkesan ke hari ini.

Oleh itu, adakah kita memadai dengan cita-cita yang kita ada sekarang, atau kita semak kembali dan betulkan kepada yang sepatutnya?

Comments

Popular posts from this blog

Germany